We współczesnym, wysoko rozwiniętym świecie, zaburzenia rozwoju o różnej etiologii dotyczą około 3% populacji dzieci.
W ostatnich latach zaszły duże zmiany w poglądach na wrodzone zaburzenia rozwoju u dzieci, jednak nadal jest dużo niewiadomych i kontrowersji oraz zaniedbań w sferze
diagnostycznej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nie docenia się dostatecznie potencjału rozwojowego dzieci z zaburzeniem rozwoju.
W pierwszych latach życia, szczególnie w pierwszym roku rozwoju dziecka, istnieją największe możliwości przyspieszenia i wyrównania sprawności psychoruchowej dziecka i w przyszłości
jego rozwoju intelektualnego.
Autorzy podręcznika w każdym rozdziale podkreślają rolę wczesnej rehabilitacji, jak również wczesnej interwencji logopedycznej we wspomaganiu rozwoju dziecka z rzadkim zaburzeniem
rozwoju.
Celem książki jest przedstawienie aktualnej wiedzy medycznej, rehabilitacyjnej i logopedycznej obejmującej wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi,
a także przekazanie doświadczenia autorów, nabytego w ciągu wieloletniej pracy z dziećmi z wrodzonymi zaburzeniami rozwoju.
Prezentowane zagadnienia rehabilitacyjno-logopedyczne przedstawiono na podstawie wybranych zespołów genetycznych uwarunkowanych różnymi mechanizmami (zespół Downa,
zespół Pradera-Willego, zespół CHARGE i zespół Freemana-Sheldona) oraz złożonych problemów rozwojowych (brak i niedorozwój ciała modzelowatego oraz sekwencja
zaburzeń tyłomózgowia Dandy-Walkera).
Książka jest dedykowana lekarzom oraz specjalistom z dziedziny rehabilitacji, logopedii, psychologii oraz pedagogiki, którzy wspomagają rozwój dzieci z zaburzeniem rozwoju.
Autorzy podręcznika prezentują holistyczne podejście do dziecka nieprawidłowościami rozwojowymi obejmując opieką i wsparciem również jego rodzinę.
Pierwszy rozdział jest wprowadzeniem do złożonego zagadnienia (definicja, podziały, diagnostyka) wrodzonych zaburzeń rozwoju, wad narządów wewnętrznych
oraz zespołów genetycznych. Oryginalnym podejściem do tego zagadnienia jest układ kolejnych rozdziałów dotyczących wspomagania rozwoju dzieci z konkretnymi
zespołami genetycznymi. W pierwszej części tych rozdziałów autorzy przedstawiają wiedzę dotyczącą patomechanizmu powstawania zespołu, jego dziedziczenia i objawów –
ma to na celu zrozumienie dziecka z wrodzonym zaburzeniem rozwoju, w kolejnych częściach rozdziałów autorzy szczegółowo opisują aktualną wiedzę teoretyczną oraz przedstawiają
aspekty praktyczne wczesnej interwencji w leczeniu dzieci z konkretnymi zespołami genetycznymi lub grupami zaburzeń (rehabilitacji i opieki logopedycznej).
Podkreślając partnerską współpracę z rodzicami dzieci z wrodzonymi zaburzeniami rozwojowymi, w ostatnim rozdziale książki przedstawiono rozważania i przemyślenia rodzica o jego
roli w wychowaniu i edukacji dziecka z rzadką chorobą genetyczną. Z biegiem czasu to rodzice stają się najlepszymi specjalistami dla swoich dzieci z rzadkimi chorobami.
Oni celnie i szybko identyfikują problemy oraz przeszkody w opiece nad dzieckiem z zaburzeniem rozwoju i wskazują optymalne rozwiązania.
Autorzy mają nadzieję, że podręcznik ten przyczyni się do poprawy rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi poprzez stosowanie wczesnej rehabilitacji i opieki logopedycznej
oraz poprawy jakości życia ich rodzin poprzez lepsze rozumienie potrzeb dzieci z zaburzonym rozwojem.
Spis treści
Wstęp
Robert Śmigiel, Izabela Łaczmańska
Rozdział I
Podstawowa wiedza do zrozumienia chorób genetycznych
1. Definicja, podział i etiologia zaburzeń rozwojowych
2. Dysmorfologia w diagnostyce zaburzeń rozwojowych
3. Profilaktyka wad rozwojowych
4. Badania genetyczne w diagnostyce zaburzeń rozwoju z uwzględnieniem
diagnostyki prenatalnej
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział II
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa
1. Zespół Downa – etiologia, charakterystyka, rozwój
2. Wczesna rehabilitacja i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa
3. Rozwój mowy u dzieci z zespołem Downa
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, Małgorzata Michalska-Idaszek
Rozdział III
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Pradera–Williego
1. Zespół Pradera–Williego – etiologia, charakterystyka, rozwój
2. Rola wczesnej interwencji w leczeniu zespołu Pradera–Williego
3. Wczesna opieka logopedyczna i jej znaczenie dla rozwoju funkcji oralnych
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział IV
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem CHARGE
1. Zespół CHARGE – etiologia, charakterystyka i rozwój
2. Opieka logopedyczna w zespole u dzieci z chorobą CHARGE
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział V
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Freemana–Sheldona
1. Zespół Freemana–Sheldona – etiologia, charakterystyka, rozwój
2. Zastosowanie neurorozwojowej terapii ustno-twarzowej Castillo Moralesa
u dzieci z zespołem Freemana–Sheldona
3. Ćwiczenia schematu ciała w połączeniu z orientacją w przestrzeni dla dzieci
z zespołem Freemana–Sheldona
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział VI
Dzieci z wadami ciała modzelowatego – wspieranie rozwoju
w pierwszych latach życia
1. Podstawy embriologiczne i patogenetyczne rozwoju ciała modzelowatego
2. Wybrane zespoły dysmorficzne w przebiegu których występuje brak
lub niedorozwój ciała modzelowatego
3. Rola ergoterapii u dzieci z wadami ciała modzelowatego
i innymi chorobami genetycznymi
4. Zastosowanie motoryki precyzyjnej do stymulowania rozwoju
psychomotorycznego dziecka
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, Aleksandra Surowiec
Rozdział VII
Dzieci z zespołem malformacji Dandy’ego–Walkera
1. Podział, przyczyny i objawy zespołu Dandy’ego–Walkera
2. Rozwój psychomotoryczny oraz metody wspierające rozwój dzieci
z zespołem Dandy’ego–Walkera
Elżbieta Bogacz
Rozdział VIII
Ręka, myślenie i mowa – rozwój psychoruchowy i poznawczy
a kształtowanie mowy dziecka w odniesieniu do dzieci
z chorobami genetycznymi
Katarzyna Błasiak – mama Jakuba, neurologopeda
Rozdział IX
Rola rodzica w wychowaniu i edukacji dziecka z rzadką chorobą
genetyczną na przykładzie aktywności rodziców Jakuba –
chłopca z rzadkim zespołem dysmorficznym
Podsumowanie
Małgorzata Łukaszewska
Załącznik
Rodzicielskie niepokoje Poradnik dla rodziców dzieci z grupy ryzyka
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-080-3
-
Redaktor:
Kaczan Teresa, Śmigiel Robert
-
Wydanie:
2
-
Rok wydania:
2012
-
Format:
16.0x23.5cm
-
Liczba stron:
200
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Uczymy się zasypiać
8,80
PLN
Ja i mój świat historyjki społeczne
27,00
PLN
Kroki ku samodzielności
49,00
PLN
Integracja sensoryczna na co dzień
52,60
PLN
Moje „ja” i szkoła integracyjna
35,18
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Metoda NDT-Bobath Poradnik dla rodziców
50,21
PLN
Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji
88,53
PLN
Anatomia Nettera do kolorowania
61,00
PLN