Warszawa 2008, wydanie 5, format 145 x 205, objętość 589 str., oprawa miękka
Jest to trzecie wydanie poradnika przedstawiającego w tak całościowy sposób problematykę funkcjonowania w rodzinie dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. W części ogólnej skoncentrowano się na najważniejszych problemach, jakie napotykają rodzice od urodzenia dziecka do jego pełnoletności. W części szczegółowej omówiono sytuacje związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Spis treści
Wprowadzenie — Irena ObuchowskaCZĘŚĆ I
RODZINA A DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE
1. Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych — Andrzej Twardowski
1.1. Systemowy model funkcjonowania rodziny
1.2. Przeżycia emocjonalne rodziców
1.2.1. Przeżycia emocjonalne rodziców po uzyskaniu informacji o niepełnosprawnościdziecka
1.2.2. Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców
1.2.3. Przemiany przeżyć emocjonalnych rodziców wraz z rozwojem dziecka
1.3. Funkcjonowanie społeczne rodziny
1.3.1. Postawy otoczenia społecznego wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin
1.3.2. Społeczna przynależność rodziny
1.3.3. Integracja społeczna rodziny
1.4. Sytuacja materialno-bytowa i organizacja życia w rodzinie
1.4.1. Zmiany w sytuacji bytowej rodziny
1.4.2. Zmiany w organizacji życia rodzinnego i w funkcjonowaniu rodziny
Bibliografia
2. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych — Lech Kowalewski
2.1. Podstawowe założenia
2.1.1. Zmienność i zróżnicowanie sytuacji psychologicznej i społecznej dzieci niepełnosprawnych
2.1.2. Przystosowywanie się dzieci do niepełnosprawności a przystosowanie do życia
2.1.3. Stadialność procesu przystosowywania się do niepełnosprawności
2.1.4. Cechy wspólne procesu przystosowywania się do niepełnosprawności
2.2. Dynamika zmian w sytuacji psychologicznej i społecznej w procesie przystosowywania się dzieci do niepełnosprawności
2.2.1. Stadium doznania niepełnosprawności
— Charakterystyka przemian osobowościowych
— Sytuacja psychologiczna
— Sytuacja społeczna
— Stopniowe nabywanie niepełnosprawności
— Uświadomienie sobie własnej odmienności przez dzieci z niepełnosprawnością wrodzoną
2.2.2. Stadium uświadomienia sobie ograniczeń
— Charakterystyka przemian osobowościowych
— Sytuacja psychologiczna
— Sytuacja społeczna
2.2.3. Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością
— Charakterystyka przemian osobowościowych
— Sytuacja psychologiczna
— Sytuacja społeczna
— Kontakty z rodzicami
2.2.4. Stadium przystosowania do niepełnosprawności
— Charakterystyka przemian osobowościowych
— Sytuacja psychologiczna
— Sytuacja społeczna
2.3. Zakończenie
Bibliografia
3. Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych — Ewa Muszyńska
3.1. Istota i właściwości wychowania
3.2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego
3.2.1. Samodzielność
3.2.2. Odporność emocjonalna
3.2.3. Optymizm
3.2.4. Samoakceptacja
3.2.5. Umiejętność funkcjonowania społecznego
— Komunikatywność
— Prospołeczność i umiejętność współdziałania
— Asertywność i umiejętność rozwiązywania problemów interpersonalnych
3.3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych
Bibliografia
Literatura dla rodziców do części I
CZĘŚĆ II
WYCHOWANIE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
1. Wychowanie dzieci niesprawnych umysłowo
1.1. Dzieci z trudnościami w uczeniu się — Anna Brzezińska
1.1.1. Ogólna charakterystyka funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się
1.1.2. Analiza pojęcia „trudności w uczeniu się”
1.1.3. Przyczyny odmiennego rozwoju dziecka i trudności w uczeniu się
1.1.4. Kliniczny obraz dzieci z trudnościami w uczeniu się
Literatura dla rodziców
Bibliografia
1.2. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim — Irena Obuchowska
1.2.1. Uwagi wprowadzające
1.2.2. Niepełnosprawność intelektualna i jej przyczyny
1.2.3. Charakterystyka dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
1.2.4. Rewalidacja dziecka w rodzinie
Literatura dla rodziców
Bibliografia
1.3. Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną — Jolanta Lausch–Żuk
1.3.1. Głębsza niepełnosprawność intelektualna jako problem społeczny
1.3.2. Charakterystyka głębszej niepełnosprawności intelektualnej
1.3.3. Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie
— Wpływ głębszej niepełnosprawności intelektualnej dziecka na atmosferę wychowawczą w rodzinie
— Główne problemy rozwoju i potrzeb dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
— Podstawowe zasady rehabilitacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Literatura dla rodziców
Bibliografia
1.4. Dzieci z autyzmem — Ewa Pisula
1.4.1. Charakterystyka zaburzeń autystycznych
1.4.2. Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem
1.4.3. Przyczyny autyzmu
1.4.4. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych
1.4.5. Terapia i edukacja
1.4.6. Sytuacja rodziców
Literatura dla rodziców
Bibliografia
2. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie
2.1. Dzieci niedowidzące i niewidome — Roman Ossowski
2.1.1. Ustalenia terminologiczne. Typy dzieci niepełnosprawnych
2.1.2. Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku
— Charakterystyka procesów poznawczych
— Zachowania społeczne dzieci
— Problemy samoakceptacji
2.1.3. Możliwości rewalidacji fizyczno-zdrowotnej dzieci w rodzinie
2.1.4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych dzieci w rodzinie
2.1.5. Uczenie się czynności życia codziennego
2.1.6. Kształtowanie postawy samoakceptacji
2.1.7. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji dzieci niewidomych i niedowidzących
Literatura dla rodziców
Bibliografia
2.2. Dzieci z wadą słuchu — Włodzimierz Pietrzak
2.2.1. Podstawowe pojęcia, definicje
2.2.2. Rodzaje i przyczyny wady słuchu
2.2.3. Rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności samoobsługi
2.2.4. Początki nauczania dziecka z wadą słuchu
2.2.5. Sposoby i środki porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu
2.2.6. Wzbogacanie doświadczeń życiowych przez zabawę
2.2.7. Miłość rodzicielska wobec dzieci z wadą słuchu
2.2.8. Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu — Aniela Korzon
Literatura dla rodziców
Bibliografia
3. Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo — Barbara Szychowiak
3.1. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo 1
3.1.1. Nieprawidłowości narządu ruchu — ich geneza i klasyfikacja
3.1.2. Niepełnosprawność wrodzona jako czynnik modyfikujący rozwój dziecka
3.1.3. Niepełnosprawność nabyta jako czynnik dezorganizujący psychiczne funkcjonowanie dziecka
3.2. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo
3.2.1. Sytuacje trudne związane z leczeniem
3.2.2. Sytuacje trudne związane z interakcjami społecznymi
3.2.3. Kształtowanie psychicznej odporności
3.3. Pozytywny stosunek do siebie i świata
3.3.1. Samoakceptacja
3.3.2. Prawidłowy obraz innych ludzi
Literatura dla rodziców
Bibliografia
4. Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie
4.1. Dzieci przewlekle chore — Elżbieta Wielgosz
4.1.1. Przewlekła choroba dziecka jako sytuacja traumatyzująca i jej wpływ na rozwój psychiczny dziecka
— Co to jest choroba przewlekła?
— Zaburzający wpływ procesu chorobowego na rozwój psychiczny dziecka
4.1.2. Psychologiczne problemy leczenia
— Pobyt dziecka w szpitalu
— Ograniczenia związane z leczeniem
— Specyficzne formy leczenia
— Operacje i zabiegi chirurgiczne
— Dializoterapia
— Chemioterapia i radioterapia
4.1.3. Zagadnienia wychowawcze u dzieci przewlekle chorych
— Środowisko rodzinne dziecka przewlekle chorego
— Reakcje rodzeństwa chorego dziecka
— Dziecko przewlekle chore w szkole
— Szpital jako środowisko wychowujące
4.1.4. Pomoc rodzinie dziecka przewlekle chorego
Literatura dla rodziców
Bibliografia
4.2. Dzieci somatycznie odmienne — Barbara Jugowar
4.2.1. Odmienność somatyczna dziecka jako problem psychologiczny
4.2.2. Mechanizm wpływu odmienności somatycznych na rozwój i zachowanie się dziecka
4.2.3. Charakterystyka wybranych odmienności somatycznych
— Zaburzenia wzrostu
— Zakłócenia wagi ciała
— Deformacje twarzy
— Interseksualizm
4.2.4. Oddziaływania wychowawcze wobec dziecka odmiennego somatycznie
Literatura dla rodziców
Bibliografia
5. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy — Małgorzata Fechner
5.1. Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka
5.2. Rozwój mowy dziecka
5.2.1. Ocena rozwoju mowy dziecka
5.2.2. Kompetencja językowa a rozwój mowy dziecka
5.2.3. Stadia rozwoju mowy dziecka
5.3. Opóźniony rozwój mowy
5.4. Zaburzenia mowy u dzieci
5.4.1. Zaburzenia artykulacji u dzieci
5.4.2. Psychogenne zaburzenia mowy
5.4.3. Zaburzenia mowy w organicznych uszkodzeniach mózgu
5.5. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka — profilaktyka logopedyczna
5.6. Poradnictwo logopedyczne dla dzieci
Literatura dla rodziców
Bibliografia
6. Wychowanie dzieci o niesprawności sprzężonej — Andrzej Twardowski
6.1. Dzieci głuchoniewidome
6.2. Dzieci z porażeniem mózgowym
6.3. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie niesłyszące oraz niepełnosprawne intelektualnie niewidome
Literatura dla rodziców
Bibliografia
7. Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych — Andrzej Twardowski
7.1. Instytucjonalne formy pomocy
7.1.1. Instytucje służby zdrowia i pomocy społecznej
7.1.2. Instytucje oświatowe i placówki spółdzielczości inwalidów
7.1.3. Niektóre trudności we współpracy z instytucjami
7.2. Stowarzyszenia rodziców i organizacje inwalidzkie
7.2.1. Stowarzyszenia rodziców
7.2.2. Organizacje inwalidzkie
7.3. Pedagogizacja rodziców
7.3.1. Oddziaływania informacyjne i poradnictwo
7.3.2. Kształtowanie u rodziców umiejętności niezbędnych przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka
7.4. Oddziaływania psychoterapeutyczne
7.4.1. Psychoterapia rodziców
7.4.2. Psychoterapia niepełnosprawnych dzieci
Bibliografia
Posłowia do kolejnych wydań
Posłowie do wydania II — Irena Obuchowska
Posłowie do wydania III — Irena Obuchowska
Posłowie do wydania IV — Irena Obuchowska
Książka
-
ISBN:
978-83-02-07257-4
-
Redaktor:
Irena Obuchowska
Inne tytuły z tej serii:
Moje „ja” i szkoła integracyjna
35,18
PLN
Ja i mój świat historyjki społeczne
27,00
PLN
Integracja sensoryczna na co dzień
52,60
PLN
Uczymy się zasypiać
8,80
PLN
Kroki ku samodzielności
49,00
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Bezpieczna wycieczka
15,70
PLN