Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Zbigniew Semadeni,
Waga produktu: 0.480 kg
EAN: 9788371733093
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Pedagogiczne ZNP

W książce przedstawione zostały - systematycznie i klarownie - najważniejsze zagadnienia edukacji matematycznej dzieci w wieku od przedszkola po klasę VI szkoły podstawowej.

Dla nauczycieli klas I-III szczególnie ważne jest to, że opisane w tej pozycji prawidłowości dotyczące skutecznego uczenia się matematyki i przechodzenia dzieci na coraz wyższe poziomy rozumienia stosują się zarówno przy doskonaleniu tradycyjnego nauczania w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i w tych grupach, w których nauczyciele zostawiają dzieciom większą swobodę i wspierają je w samodzielnej działalności matematycznej.

Spis treści

Wstęp
Rozdział 1
Zbigniew Semadeni
Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne
1.1. Cele edukacji matematycznej w klasach początkowych
1.2. Konstruktywizm
1.3. Behawioryzm
1.4. Zasada właściwego ukierunkowania
1.5. Sytuacje problemowe przy wprowadzeniu nowego zagadnienia
1.6. Strefa najbliższego rozwoju
1.7. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne
1.8. Środki manipulacyjne i inne środki dydaktyczne
1.9. Czy matematykę mogą opanować tylko specjalnie uzdolnieni uczniowie? ....
1.10. Równoliczność zbiorów, liczenie przedmiotów i stałość liczby kardynalnej
1.11. Operacyjne ujęcie liczb porządkowych
1.12. Aspekty liczby naturalnej
1.13. Kwestie terminologiczne: liczenie, obliczenia, wielkości, liczby i cyfry
1.14. Rachowanie na palcach
1.15. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dodawania
1.16. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie odejmowania
1.17. Różne sposoby rozwiązywania zadań i wykonywania obliczeń
1.18. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie mnożenia
1.19. Pojęciowe i rachunkowe opanowywanie dzielenia
1.20. Własności działań.
Kolejność wykonywania działań w wyrażeniach złożonych
1.21. Algorytmy
1.22. Matematyzacja i zadania tekstowe
1.23. Addytywne jednodziałaniowe dynamiczne zadania tekstowe i równania
1.24. Zadania na porównywanie różnicowe i na porównywanie ilorazowe
1.25. Zadania tekstowe złożone
1.26. Początki klasyfikowania
1.27. Kształty i figury geometryczne
1.28. Symetrie, ornamenty i rytmy
1.29. Pomiary długości, ilości płynu, masy i czasu
1.30. Egocentryzm dziecka przedszkolnego
1.31. Sytuacje typu góra-dół w orientacji przestrzennej
1.32. Sytuacje typu lewa-prawa w orientacji przestrzennej
1.33. Integrowanie matematyki z innymi dziedzinami
1.34. Uwagi końcowe
Bibliografia
Rozdział 2
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
Dzieci matematycznie uzdolnione: wyniki badań, interpretacje, wnioski
2.1. Wstęp
2.2. O badaniach, które spowodowały zmianę poglądów
odnośnie występowania uzdolnień matematycznych u dzieci
2.3. Cechy umysłu dzieci matematycznie uzdolnionych
2.4. O konstruowaniu narzędzi do rozpoznawania
uzdolnień matematycznych u dzieci
2.5. Dzieci, które wiedzą i potrafią znacząco mniej od rówieśników
2.6. Dzieci o zróżnicowanych kompetencjach i dzieci matematycznie uzdolnione
2.7. Dzieci wybitnie uzdolnione matematycznie
2.8. Dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie I
znacząco mniej dzieci manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne
2.9. Co nauczyciele sądzą o uzdolnionych matematycznie dzieciach
i dlaczego mylą się w ocenie ich możliwości umysłowych
2.10. Okresy kiytyczne w rozwijaniu uzdolnień matematycznych
2.11. Czy dorosły nieposiadający matematycznego wykształcenia
może skutecznie rozwijać uzdolnienia matematyczne dzieci?
2.12. Argumenty przemawiające za tym, aby rozpoznawać uzdolnienia matematyczne już u starszych przedszkolaków
2.13. Krótka charakterystyka nauczycielskiej diagnozy rozpoznawania uzdolnień matematycznych u starszych przedszkolaków
2.14. Krótko o pierwszym segmencie nauczycielskiej diagnozy
2.15. Kilka uwag interpretacyjnych
2.16. Krótko o drugim segmencie diagnozy nauczycielskiej
2.17. Interpretacje, wnioskowanie o uzdolnieniach matematycznych
2.18. Działania zmierzające do zmiany na lepsze
losów dzieci uzdolnionych matematycznie
Bibliografia
Rozdział 3
Gustaw Treliński
Integracja nauczania - uwarunkowania, praktyka
3.1. Wstęp '.
3.2. Teoria a praktyka integrowania nauczania
3.3. Sytuacje dydaktyczne jako podstawowa forma organizacji pracy dzieci
3.4. Refleksja nad zadaniem i jego rozwiązaniem
3.5. Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 4
Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska
Nabywanie i doskonalenie matematycznych umiejętności złożonych w klasach I-III
4.1. Umiejętności złożone jako kluczowe umiejętności matematyczne
4.2. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie przedszkolnym
4.3. Kształtowanie umiejętności złożonych na etapie wczesnoszkolnym
4.4. Styl nauczania a rozwijanie umiejętności złożonych
4.5. Przykłady zadań matematycznych sprzyjających rozwijaniu umiejętności złożonych
4.6. Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 5
Beata Bugaj ska-Jaszczołt, Monika Czajkowska
Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania
w klasach I-III
5.1. Zadanie matematyczne
5.2. Charaktery styka zadań nietypowych
5.3. Znaczenie zadań nietypowych w edukacji matematycznej
5.4. Zadania nietypowe w podręcznikach szkolnych
5.5. Zadania nietypowe w badaniach ogólnopolskich
5.6. Badania własne w zakresie diagnozowania poziomu umiejętności rozwiązywania zadań o nietypowej strukturze informacji
5.7. Podsumowanie
Bibliografia
Skorowidz rzeczowy
Skorowidz nazwisk
Informacje o Autorach

Parametry

  • Tytuł: 

    Matematyczna edukacja wczesnoszkolna Teoria i praktyka

  • ISBN: 

    9788371733093

  • Autor: 

    Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Zbigniew Semadeni

  • Rok wydania: 

    2015

  • Numer wydania: 

    1

  • Liczba stron: 

    287

  • Szerokość produktu: 

    16.5

  • Wysokość produktu: 

    23.5

  • Okładka: 

    miękka

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss