Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Bronisława Dymara
Waga produktu: 0.280 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375872293
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2010,  wyd. 2, format 165 x 235, objętość 192 str., oprawa miękka

To pierwsza pozycja z serii Nauczyciele-Nauczycielom. Przepełniona jest pasją i wiarą w sens pracy nauczyciela i dziecka. Akcentuje potrzebę kształtowania takich wartości, jak: tolerancja, dobroć, wrażliwość. Interesująco dowodzi, iż jest to możliwe w toku dialogu rzeczowego, personalnego i egzystencjalnego. Zawarte w niej teksty stanowią podstawę dla zrozumienia, iż wiele w edukacji wczesnoszkolnej zależy od atmosfery wychowania oraz uwarunkowań socjologicznych i kulturowych. Pokazuje, że twórcze postawy rozwijają się lepiej, gdy są odpowiednio stymulowane. Popularyzuje wiedzę o fazach stymulacji twórczych działań oraz o cechach tzw. twórczości pierwotnej.

Autorzy w swoich tekstach opierają się na założeniu, że dziecko jest wrażliwym i chłonnym twórcą w kontakcie ze światem zewnętrznym, a jego sztuka to swoiste arcydzieło będące wyrazem bogactwa wewnętrznego świata dziecka, jego potrzeb, dążeń, marzeń, radości i smutków.

Spis treści

Wstęp

Część pierwsza: Świat sztuki a twórcze działania dziecka
O człowieku trójskrzydłym
1. Rozważania wstępne
2. Magia liczb
3. Metaforyka lotu, czyli o potrzebie rozwijania wyobraźni
4. Świat zewnętrzny a świat przeżyć dziecka
5. Dynamika wyobraźni, czyli jak latać bez skrzydeł?
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Wzory kulturowe a postawa twórcza
1. Wstęp
2. Człowiek wytworem, nosicielem i twórcą kultury
3. Rozważania antropologów o wzorach kulturowych
4. Wzory kulturowe w świetle socjologii
5. W stronę sztuki przyszłości – pomiędzy wioską elektroniczną a kosmosem
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Potencjał twórczy dziecka
1. Dziecko jako twórcza spontaniczny
2. Kryzys twórczy
3. Rozwój osobowości twórczej
4. Atmosfera twórczego wychowania
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Odwaga twórcza jako podstawa wychowania i komunikacji językowej
1. Wstęp
2. Orientacja podmiotowa w psychologii rozwojowej a „paradoks odwagi”
3. Służebna rola kultury
4. Werbalizacja świata i ekspresyjny charakter działania ludzkiego
5. Odwaga twórcza a komunikacja językowa
6. Przydatność odwagi twórczej w działalności dziecka
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Sztuka jako inspiracja twórcza w toku spotkań i dialogów edukacyjnych
1. Rola sztuki w spotkaniach i dialogach edukacyjnych – rozważania wstępne
2. Inspiracyjna i kreacyjna rola sztuki
3. Spotkanie i dialog jako potrzeba współczesnego człowieka
4. Metoda dzienników dialogowych w systemie edukacyjnym
5. Piękno świata a dziecko jako twórca
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie
Blok samokształceniowy nr 1 – czyli dla każdego coś dobrego

Część druga: Na tropach innowacyjnego uczenia się

W stronę osobowości twórczej
1. Wstęp
2. Pojęcia: twórczość, postawa twórcza, człowiek twórczy
3. Twórczość pierwotna i wtórna
4. Czynniki wpływające na działania twórcze uczniów
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Dziecko jako twórca w koncepcji Celestyna Freineta
1. Rozważania wstępne
2. Żywotność koncepcji Celestyna Freineta we współczesnej szkole
3. Świat przyrody a dziecko jako twórca
4. Świat sztuki a kr4eacyjne działania uczniów i nauczycieli
5. Kilka osobliwości proponowanej koncepcji
Przypisy
Aneks nr 1
Aneks nr 2
Aneks nr 3
Streszczenie

Muzyka i muzykowanie
1. O wybranych koncepcjach wychowania muzycznego
2. Nowy program a cele wychowania muzycznego
3. Kreatywność działań w muzyce
4. Zintegrowana pedagogika muzyczna – uwagi końcowe
Przypisy
Literatura – co czytać?
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Aneks
Streszczenie

Spotkania dzieci ze sztuką
1. Wstęp
2. Wyzwalanie twórczych dyspozycji dziecka poprzez łączenie plastyki z muzyką
3. Tekst literacki jako inspiracja do działań twórczych
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie

Świat pełen poezji
1. Skąd przychodzi poezja?
2. Skąd biorą się tematy dziecięcych wierszy i rymowanek
3. Dlaczego piękno niejedno ma imię?
4. Dlaczego niektóre słowa maja skrzydła?
5. Czy wiemy co jest istotą dziecięcości i paidialnego święta?
Przypisy
Problemy – Inspiracje – Poszukiwania
Streszczenie
Blok samokształceniowy nr 2 – czyli dla każdego coś użytecznego

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-229-3

  • Redaktor: 

    Bronisława Dymara

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss