Rzeszów 2013, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 232 str., oprawa miękka
Książka Literatura i muzyka na lekcjach języka polskiego w klasach 4-6 szkoły podstawowej wychodzi naprzeciw współczesnym potrzebom edukacyjnym w zakresie integracji sztuk. Może się okazać pomocna dla wszystkich polonistów uczących w szkołach podstawowych, a także studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu. Wychodząc naprzeciw stwierdzonym przez badania potrzebom edukacyjnym, zawiera nie tylko rozważania o charakterze teoretycznym, ale także propozycje kanonu utworów literackich i muzycznych, które można zestawiać na lekcjach języka polskiego w klasach 4-6 szkoły podstawowej na zasadzie podobieństwa nastroju, wspólnej tematyki, stosując różnorodne metody pracy z podanymi tekstami kultury.
Spis treści
WstępRozdział I
Integracja literatury i muzyki w dydaktyce szkoły podstawowej
1. Holizm i integracja – ustalenia terminologiczne
2. Historia i współczesność integracji polonistycznej
3. Integrowanie słowa i muzyki w świetle metodologii badań literackich
4. Koncepcje integracji w dydaktyce szkolnej
5. Pułapki integracji
Rozdział II
Podstawy integrowania literatury i muzyki w świetle teorii
1. Psychologiczne aspekty integracji literatury i muzyki. Rola przeżycia estetycznego w odbiorze dzieł sztuki
2. Dzieło literackie a utwór muzyczny – podobieństwo tworzywa
3. Muzyczność literatury i literackość muzyki
Rozdział III
Integracja literatury i muzyki na lekcjach języka polskiego we współczesnej szkole podstawowej
Rozdział IV
Modelowe propozycje integrowania literatury i muzyki na lekcjach języka polskiego w klasach 4–6
1. Przykładowe propozycje łączenia utworów literackich z muzycznymi na lekcjach języka polskiego w klasie 4
Model A: Odmienność i podobieństwo kodów przyrody, literatury, muzyki i plastyki
Model B: Różne sposoby odzwierciedlenia echa – czyli o muzyczności literatury i literackości muzyki
2. Przykładowe propozycje łączenia utworów literackich z muzycznymi na lekcjach języka polskiego w klasie 5
Model C: Tekst literacki jako „partytura wykonawcza” dla śpiewaków i tancerzy
3. Przykładowe propozycje łączenia utworów literackich z muzycznymi na lekcjach języka polskiego w klasie 6
Model D: Tekst biblijny jako źródło inspiracji dla poetów i kompozytorów różnych epok – synteza słowa i dźwięku w formach wokalno-instrumentalnych
Model E: Rozważania na temat istoty prawdziwej sztuki
Książka
-
ISBN:
978-83-7338-954-0
-
Autor:
Agata Kucharska-Babula