Program wychowania fizycznego dla Trzyletniego Liceum Ogólnokształcącego (z wybranymi konspektami lekcji)
Wydawnictwo Fosze, Rzeszów 2003 wyd. 1, format 165 x 235, objętość 64 str., oprawa miękka
Schemat postępowania funkcjonujący w szkołach, a dotyczący wychowania fizycznego wydaje się nie nadążać za modnymi i coraz bardziej popularnymi propozycjami form i treści współczesnej kultury fizycznej, które w ocenie wielu uczniów - są atrakcyjniejsze od dotychczasowych rozwiązań. Aktywność fizyczna w nowoczesnym świecie staje się dodatkiem do rozrywki, wypoczynku, kontaktów towarzyskich, dbałości o zdrowie fizyczne i psychiczne.
Dotychczas realizowany program wychowania fizycznego przyczyniał się do rozwoju psychomotorycznego, kształtowania umiejętności sportowych uczniów, częściowo uwzględniał także wiadomości z zakresu poszczególnych dyscyplin sportowych. Nauczyciel wychowania fizycznego, w znacznym stopniu zobligowany poprzez system wyróżnień związanych z usportowieniem prowadzonych zajęć - mało uwagi poświęcał promocji zdrowia oraz wzbogacaniu treści wychowania fizycznego poprzez realizację szerszego zakresu tematycznego.
Mając na uwadze perspektywy rozwoju zawodowego i intelektualnego absolwenta liceum, jego permanentny udział w kulturze fizycznej, należy zwrócić szczególną uwagę na trendy, jakie niesie świat. Nie należy równocześnie zapominać o tradycyjnych już formach aktywności ruchowej, które z jednej strony stanowią bazę rozwoju motorycznego, z drugiej mogą być doskonałym podłożem do wdrażania nowych, modnych dyscyplin sportu do szkolnego wychowania fizycznego.
Zainteresowania młodzieży w dużym stopniu modyfikowane są przez media, dlatego potrzeba unowocześnienia wychowania fizycznego wydaje się oczywista.
Wyzwaniem staje się kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiadomości z wiciu dyscyplin sportowych, a zwłaszcza sportów "całego życia", umiejętność dbania o higienę, zdrowie, środowisko, aspekty życia w społeczeństwie i dla społeczeństwa, rozwiązywanie problemów, radzenie sobie ze stresem poprzez aktywność fizyczną.
Spis treści
WprowadzenieI. Warunki prowadzenia zajęć
II. Organizacja zajęć, formy współpracy ze środowiskiem
III. Adresat programu
IV. Cele"
V. Sposoby osiągania celów
VI. Zasady oceniania
VII. Ewaluacja
Treści programowe
Gry zespołowe:
- piłka nożna
- piłka koszykowa
- piłka siatkowa
Sporty indywidualne:
- lekka atletyka
- gimnastyka
- ćwiczenia na siłowni
- ćwiczenia rytmiczno-muzyczne
- zapasy - styl grecko-rzymski
- pływanie
- jeździectwo
- tenis ziemny
Od autora
Indeks
Konspekt lekcji piłki nożnej dla klasy I
Konspekt lekcji piłki koszykowej dla klasy II
Konspekt lekcji piłki siatkowej dla klasy II
Konspekt lekcji lekkiej atletyki dla klasy I
Konspekt lekcji zapasów i ćwiczenia na siłowni dla klasy II
Konspekt lekcji gimnastyki i ćwiczenia rytmiczno-muzyczne dla klasy I
Konspekt lekcji pływania dla klasy III
Konspekt lekcji jeździectwa dla klasy II
Konspekt lekcji tenisa ziemnego dla klasy I
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
83-88845-33-0
-
Autor:
Dariusz Szarzyński