Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Anna Jakubowicz-Bryx, Jagna Urbańska
Waga produktu: 0.352 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788380180147
Wysyłka od: 9.90 PLN

Jednym z elementów przygotowania dziecka do szkoły jest opanowanie przez nie podstawowych umiejętności niezbędnych w procesie pisania. Niezwykle istotną kwestią dla zrozumienia istoty umiejętności pisania jest uświadomienie dziecku zasady, że sam fakt pisania to nie jest tylko i wyłącznie powielanie w dowolny sposób pierwotnie spostrzeganych kształtów liter. Wszak dziecko może znajdować różne sposoby odwzorowywania graficznego liter i wyrazów, nie każda jednak z tych strategii postępowania pozwoli w perspektywie równie skutecznie korzystać z pisma jako techniki rejestrowania informacji.
    W kontekście tych rozważań w książce podjęto debatę na temat tego, jak pomóc dziecku w opanowaniu trudnej sztuki pisania, jakie działania   przedsięwziąć na wczesnych etapach edukacji, by przygotować je do komunikowania się za pomocą pisma, wykorzystując naturalną aktywność dziecka oraz jego dotychczasową wiedzę na ten temat. Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców: pedagogów, nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz studentów wczesnej edukacji. Mam nadzieję, że stanie się źródłem refleksji nad podjętym problemem oraz inspiracją do doskonalenia warsztatu pedagogów z niej korzystających.

Ze wstępu
ANNA JAKUBOWICZ-BRYX

Spis treści

Wstęp
I.
Dziecko przedszkolne w świecie języka pisanego
1.1.
Kształtowanie kompetencji aksjolingwistycznej
u dzieci w wieku przedszkolnym
1.2.
Świadomość pisma u dzieci jako element świadomości
językowej – uściślenie przedmiotu rozprawy
1.3.
Proces kształtowania gotowości do pisania
1.4.
Rozwój świadomości pisma u dzieci przedszkolnych
II.
Język pisany w edukacji przedszkolnej – nabywanie
kompetencji językowej
2.1.
Rozwijanie orientacji w przestrzeni i pamięci ruchowej
2.2.
Rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej
2.3.
Doskonalenie percepcji wzrokowej oraz koordynacji
wzrokowo-ruchowej
2.4.
Kształtowanie myślenia symbolicznego i wprowadzanie
dzieci w świat kodowanych informacji
2.5.
Wzbudzanie motywacji do posługiwania się pismem
Summary
6
III.
Materiały programowe dla wychowania przedszkolnego
– wspieranie czy ograniczanie praktyki edukacyjnej
3.1.
Zarys problematyki i założenia badań empirycznych
3.2.
Zadania programowe związane z rozwijaniem
u dzieci przedszkolnych orientacji w przestrzeni
i pamięci ruchowej
3.3.
Wskazania programowe w zakresie rozwijania
sprawności manualnej i ruchowej dzieci przedszkolnych
3.4.
Analiza zadań programowych dotyczących doskonalenia
percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-
-ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym
3.5.
Programy wychowania przedszkolnego a kształtowanie
myślenia symbolicznego i wprowadzanie dzieci w świat
kodowanych informacji
3.6.
Możliwości wzbudzania motywacji do posługiwania się
pismem w programach wychowania przedszkolnego
3.7.
Szacowanie wartości materiałów programowych przez
nauczycieli edukacji przedszkolnej
I V.
Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich
4.1.
Zarys problematyki i założenia badań empirycznych
4.2.
Badanie opinii i doświadczeń dzieci z językiem pisanym
4.3.
Badanie wiedzy dzieci pięcioletnich o piśmie
4.4.
Badanie stopnia powiązania przez dzieci obrazu
z literami
V.
Rezultaty poznawcze oraz wnioski metodyczne
Literatura
Spis tabel
Aneks
Summary
2

Książka

  • ISBN: 

    978-83-8018-014-7

  • Autor: 

    Anna Jakubowicz-Bryx

  • Redaktor: 

    Jagna Urbańska

  • Wydanie: 

    1

  • Rok wydania: 

    2015

  • Format: 

    165x235 mm

  • Liczba stron: 

    206

  • Oprawa: 

    Miękka

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss