Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Karolina Skarbek,Irmina Wrońska,
Waga produktu: 0.390 kg
EAN: 9788365915146
Wysyłka od: 9.90 PLN

Ta książka to wsparcie dla nauczycieli zawierająca niezbędne wytyczne związane z przepisami oświatowymi, usystematyzowaną wiedzę merytoryczną oraz praktyczne wskazówki i gotowe projekty, które ułatwią stawienie czoła nowym wyzwaniom i obowiązkom.

W jaki sposób ta publikacja pomoże nauczycielom?

- przybliży pojęcie i metody diagnozy funkcjonalnej;
- uporządkuje wiedzę z zakresu prawidłowości i rozwoju dziecka w poszczególnych sferach;
- rozwinie umiejętności konstruowania prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka;
- omówi ogólne zasady dotyczące organizowania działań wspierających rozwój dziecka;
- przedstawi zagadnienia dotyczące planowania terapii i doboru odpowiednich ćwiczeń;
- pokaże, jak można organizować działania wspierające w sposób praktyczny, krok po kroku.

Książka zawiera gotowe arkusze diagnostyczne!

…czyli praktyczną pomoc przy indywidualnym traktowaniu każdego dziecka i postrzeganiu go w szerszym kontekście uwarunkowań biologicznych i środowiskowych.
To bogaty zbiór doświadczenia zdobytego przez autorki w trakcie wieloletniej praktyki psychologicznej w pracy z dziećmi przedszkolnymi i nauczycielami, oparty dodatkowo o fachową literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki.

W aneksie oraz na płycie CD dołączonej do książki zamieszczamy gotowe arkusze diagnostyczne z podziałem na sfery dla poszczególnych etapów wiekowych. Nauczyciel może z nich skorzystać, wykorzystując tylko interesujące go zakresy, np. wybrać zadania do oceny wyłącznie jednej lub dwóch, czy trzech sfer. Może też wybierać zadania dla dzieci młodszych lub starszych – odpowiednio do potrzeb i stawianych sobie pytań diagnostycznych. Zachęcamy do indywidualnego traktowania każdego dziecka i uwrażliwiamy na konieczność postrzegania go w szerszym kontekście uwarunkowań biologicznych i środowiskowych.

Spis treści

Wstęp

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych
1.1. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1.2. Dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

2. Diagnoza funkcjonalna
2.1. Pojęcie i cele diagnozy funkcjonalnej
2.2. Etapy postępowania w diagnozie funkcjonalnej
2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie funkcjonalnej

3. Wybrane metody stosowane w diagnozie funkcjonalnej i ich charakterystyka
3.1. Analiza dokumentów dziecka
3.2. Obserwacja
3.3. Analiza wytworów dziecka
3.4. Dialog, rozmowa
3.5. Narzędzia diagnostyczne

4. Sprawność ruchowa (motoryka duża)
4.1. Ogólna charakterystyka rozwoju ruchowego dziecka w wieku przedszkolnym
4.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju ruchowego dziecka
4.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę dużą

5. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała)
5.1. Ogólna charakterystyka rozwoju sprawności manualnej i grafomotorycznej dziecka w wieku przedszkolnym
5.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju sprawności manualnej i grafomotorycznej
5.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę małą

6. Percepcja wzrokowa
6.1. Ogólna charakterystyka rozwoju percepcji wzrokowej dziecka w wieku przedszkolnym
6.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju percepcji wzrokowej
6.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową

7. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
7.1. Ogólna charakterystyka rozwoju orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni dziecka w wieku przedszkolnym
7.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
7.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających orientację w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni

8. Percepcja słuchowa
8.1. Ogólna charakterystyka rozwoju percepcji słuchowej u dziecka w wieku przedszkolnym
8.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju percepcji słuchowej u dziecka w wieku przedszkolnym
8.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających percepcję i pamięć słuchową

9. Mowa
9.1. Ogólna charakterystyka rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
9.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju mowy
9.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających mowę

10. Myślenie
10.1. Charakterystyka niektórych aspektów rozwoju myślenia u dziecka w wieku przedszkolnym
10.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju myślenia
10.3. Uwaga i pamięć jako regulatory procesów myślowych
10.4. Propozycje ćwiczeń rozwijających myślenie

11. Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka w sferze emocjonalno-społecznej (dziecko w sytuacjach zadaniowych i zabawie)
11.1. Ogólna charakterystyka rozwoju sfery emocjonalno-społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
11.2. Zabawa
11.3. Propozycje sposobów oceniania funkcjonowania dziecka w sytuacjach zadaniowych i zabawie
11.4. Propozycje ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne

12. Diagnoza funkcjonalna oraz opracowanie programu pracy terapeutycznej dla dziecka czteroletniego

13. Zakończenie

14. Bibliografia

15. Akty prawne

16. Aneksy - arkusze diagnostyczne

Książka

  • ISBN: 

    978-83-65915-14-6

  • Autor: 

    Karolina Skarbek,Irmina Wrońska

  • Wydanie: 

    4

  • Rok wydania: 

    2018

  • Format: 

    165 x 235

  • Liczba stron: 

    200

  • Oprawa: 

    miękka

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss