Ta książka to wsparcie dla nauczycieli zawierająca niezbędne wytyczne związane z przepisami oświatowymi, usystematyzowaną wiedzę merytoryczną oraz praktyczne wskazówki i gotowe projekty, które ułatwią stawienie czoła nowym wyzwaniom i obowiązkom.
W jaki sposób ta publikacja pomoże nauczycielom?
- przybliży pojęcie i metody diagnozy funkcjonalnej;
- uporządkuje wiedzę z zakresu prawidłowości i rozwoju dziecka w poszczególnych sferach;
- rozwinie umiejętności konstruowania prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka;
- omówi ogólne zasady dotyczące organizowania działań wspierających rozwój dziecka;
- przedstawi zagadnienia dotyczące planowania terapii i doboru odpowiednich ćwiczeń;
- pokaże, jak można organizować działania wspierające w sposób praktyczny, krok po kroku.
Książka zawiera gotowe arkusze diagnostyczne!
…czyli praktyczną pomoc przy indywidualnym traktowaniu każdego dziecka i postrzeganiu go w szerszym kontekście uwarunkowań biologicznych i środowiskowych.
To bogaty zbiór doświadczenia zdobytego przez autorki w trakcie wieloletniej praktyki psychologicznej w pracy z dziećmi przedszkolnymi i nauczycielami, oparty dodatkowo o fachową literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki.
W aneksie oraz na płycie CD dołączonej do książki zamieszczamy gotowe arkusze diagnostyczne z podziałem na sfery dla poszczególnych etapów wiekowych. Nauczyciel może z nich skorzystać, wykorzystując tylko interesujące go zakresy, np. wybrać zadania do oceny wyłącznie jednej lub dwóch, czy trzech sfer. Może też wybierać zadania dla dzieci młodszych lub starszych – odpowiednio do potrzeb i stawianych sobie pytań diagnostycznych. Zachęcamy do indywidualnego traktowania każdego dziecka i uwrażliwiamy na konieczność postrzegania go w szerszym kontekście uwarunkowań biologicznych i środowiskowych.
Spis treści
Wstęp1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych
1.1. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1.2. Dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Diagnoza funkcjonalna
2.1. Pojęcie i cele diagnozy funkcjonalnej
2.2. Etapy postępowania w diagnozie funkcjonalnej
2.3. Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie funkcjonalnej
3. Wybrane metody stosowane w diagnozie funkcjonalnej i ich charakterystyka
3.1. Analiza dokumentów dziecka
3.2. Obserwacja
3.3. Analiza wytworów dziecka
3.4. Dialog, rozmowa
3.5. Narzędzia diagnostyczne
4. Sprawność ruchowa (motoryka duża)
4.1. Ogólna charakterystyka rozwoju ruchowego dziecka w wieku przedszkolnym
4.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju ruchowego dziecka
4.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę dużą
5. Sprawność manualna i grafomotoryczna (motoryka mała)
5.1. Ogólna charakterystyka rozwoju sprawności manualnej i grafomotorycznej dziecka w wieku przedszkolnym
5.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju sprawności manualnej i grafomotorycznej
5.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę małą
6. Percepcja wzrokowa
6.1. Ogólna charakterystyka rozwoju percepcji wzrokowej dziecka w wieku przedszkolnym
6.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju percepcji wzrokowej
6.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową
7. Orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
7.1. Ogólna charakterystyka rozwoju orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni dziecka w wieku przedszkolnym
7.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
7.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających orientację w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
8. Percepcja słuchowa
8.1. Ogólna charakterystyka rozwoju percepcji słuchowej u dziecka w wieku przedszkolnym
8.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju percepcji słuchowej u dziecka w wieku przedszkolnym
8.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających percepcję i pamięć słuchową
9. Mowa
9.1. Ogólna charakterystyka rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
9.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju mowy
9.3. Propozycje ćwiczeń rozwijających mowę
10. Myślenie
10.1. Charakterystyka niektórych aspektów rozwoju myślenia u dziecka w wieku przedszkolnym
10.2. Próby diagnostyczne do oceny rozwoju myślenia
10.3. Uwaga i pamięć jako regulatory procesów myślowych
10.4. Propozycje ćwiczeń rozwijających myślenie
11. Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka w sferze emocjonalno-społecznej (dziecko w sytuacjach zadaniowych i zabawie)
11.1. Ogólna charakterystyka rozwoju sfery emocjonalno-społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
11.2. Zabawa
11.3. Propozycje sposobów oceniania funkcjonowania dziecka w sytuacjach zadaniowych i zabawie
11.4. Propozycje ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne
12. Diagnoza funkcjonalna oraz opracowanie programu pracy terapeutycznej dla dziecka czteroletniego
13. Zakończenie
14. Bibliografia
15. Akty prawne
16. Aneksy - arkusze diagnostyczne
Książka
-
ISBN:
978-83-65915-14-6
-
Autor:
Karolina Skarbek,Irmina Wrońska
-
Wydanie:
4
-
Rok wydania:
2018
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
200
-
Oprawa:
miękka