Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Szuścik Urszula,Ogrodzka-Mazur Ewa,Zalewska-Bujak Małgorzata,
Waga produktu: 0.400 kg
EAN: 9788378502043
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 240, objętość 368 str., oprawa miękka

Podstawowym warunkiem edukacji małego dziecka – tworzonej zgodnie z humanistyczną, poznawczą i transgresyjną koncepcją rozumienia człowieka – jest  jak najlepsze przygotowanie do pracy pedagogicznej nauczycieli-wychowawców. Wszystkie społeczeństwa zarówno w przeszłości, jak i współcześnie chcą mieć przede wszystkim dobrych nauczycieli, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że od nich zależy jakość edukacji, która:

[...] w znacznym stopniu wyznacza losy życiowe ludzi, szanse rozwojowe społeczeństw, przemiany cywilizacyjne. Jakość edukacji zależy od wielu czynników, a wśród nich szczególną rolę odgrywa przygotowanie nauczycieli, ich osobowość i stosowane metody pracy. Zrozumiałe więc jest odwieczne zainteresowanie sprawami zawodu nauczycielskiego.
Opracowania zamieszczone w tym tomie są poświęcone właśnie przygotowaniu do pracy i pracy zawodowej nauczycieli-wychowawców w przedszkolu i w klasach I–III szkoły podstawowej.

Tom składa się z trzech części. W pierwszej – noszącej tytuł Poglądy i doświadczenia polskich nauczycieli-wychowawców – Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące m.in. współczesnych wyzwań dla szkoły i nauczyciela w kontekście przygotowania dzieci do uczenia się przez całe życie, oceny (nie)gotowości szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia oraz sposobów zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym. Autorzy wszystkich tekstów zwracają uwagę na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy szerzej – wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej a praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania małych dzieci.

Kolejna część – Poglądy i doświadczenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – zawiera zarówno teoretyczną, jak i praktyczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją nauczycieli u naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań szczególne znaczenie przypisują pedagogicznym oraz psychologicznym aspektom działań edukacyjnych podejmowanych przez nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego, wspomagających rozwój i kształcenie dziecka, a także porównują propozycje merytoryczne i rozwiązania metodyczne stosowane w Czechach, na Słowacji oraz w Polsce.

Tom zamyka część – Postrzeganie edukacji małego dziecka przez studentów – przyszłych nauczycieli – będąca prezentacją wyników badań prowadzonych wśród studentów kierunków pedagogicznych.

Zamieszczone w tej części opracowania skupiają się głównie na kwestiach dotyczących roli i zadań współczesnego nauczyciela oraz potrzebach i możliwościach wychowania międzykulturowego w przedszkolu i w klasach I–III. Przywołane rezultaty poczynań empirycznych wraz z ich analizą i interpretacją odnoszą się również do umiejętności językowych i matematycznych studentów, których badania zostały zainspirowane Ogólnopolskimi Badaniami Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2011.

Spis treści

Wprowadzenie


POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA POLSKICH NAUCZYCIELI-WYCHOWAWCÓW

Lidia Wollman
Jak przygotować uczniów do uczenia się przez całe życie?
Wyzwania dla szkoły i nauczyciela

Arkadiusz Wąsiński
Strategie myślenia projektującego w pracy dydaktycznej nauczyciela
jako czynnik wyzwalający kreatywność poznawczą ucznia

Grażyna Rura
(Nie)gotowość szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia. Refleksje z badań

Jadwiga Oleksy
Podręcznik w pracy domowej uczniów na szczeblu kształcenia zintegrowanego –
duży problem w edukacji małego dziecka

Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym –
w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej


POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZED-
I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI

Radmila Burkovičová
Działania nauczyciela przedszkolnego wspomagające rozwój dzieci
w wieku przedszkolnym

Marie Švrčková
Role učitele v rozvoji a hodnocení kvality počáteční čtenářské gramotnosti
žáků primární školy

Soňa Kariková
Psychologické aspekty učiteliek primárneho vzdelávania v Slovenskej republike

Simoneta Babiaková
Príprava a riadenie edukačného procesu na primárnom stupni školy
Slovensko-česko-poľské výskumné zistenia

Bronislava Kasáčová
Učiteľ – projektant a realizátor výučby alebo diagnostyk dieťaťa v ranej edukácii
Potreba profesijných štandardov, alebo pedagogická idealizácia

Alena Doušková
Skúsenostné učenie a edukačné aktivity v materskej škole

Mariana Cabanová
Vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
a profesijné činnosti učiteľa v podmienkach primárneho vzdelávania


POSTRZEGANIE EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA PRZEZ STUDENTÓW –
PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI

Małgorzata Zalewska-Bujak
Nauczyciel – jego rola i zadania w opinii studentów pierwszego roku
kierunków pedagogicznych

Ewa Ogrodzka-Mazur
Wychowanie międzykulturowe małego dziecka w opinii studentów –
przyszłych nauczycieli

Renata Raszka
Rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w przekonaniach nauczycieli
i kandydatów na nauczycieli

Elżbieta Marek
Umiejętności językowe i matematyczne studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – Filia w Piotrkowie Trybunalskim


Informacja o autorach

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-204-3

  • Autor: 

    Szuścik Urszula,Ogrodzka-Mazur Ewa,Zalewska-Bujak Małgorzata

aaa ssss