Opublikowany w 1972 roku Raport Faure'a Uczyć się, aby być, zarysowując program edukacyjny oparty na idei "człowieka integralnego", stanowiącego jedność intelektualną, emocjonalną, moralną, podkreślał zaufanie do twórczego potencjału każdej jednostki, obejmującego także wysiłek tworzenia własnej osobowości, realizacji potrzeb i możliwości, bo tylko człowiek w pełni aktywny może być odpowiedzialny za własną egzystencję. Cel ten może być osiągnięty, gdy stworzone zostaną warunki wspierające rozwój człowieka tak, aby nie musiał on martwić się zachodzącymi zmianami, bo potrafi im sprostać. Taka edukacja musi przebiegać w atmosferze pobudzającej do autentycznej aktywności [...].
Praca, którą oddajemy do rąk Czytelników, składa się z trzech części – ich tytuły nie tylko wskazują, jaki obszar zagadnień stanowi podstawę zainteresowań autorów, ale również systematyzują problematykę – bazę stanowią teoretyczne podstawy aktywności dorosłego i dziecka pozwalające tworzyć "pola wspólnych zainteresowań", po to, by skutecznie poszukiwać rozwiązań odpowiadających na pytanie: "jak uczyć się aktywnie i jakie strategie tworzyć w procesie nauczania, by uczenie się było efektywne, a dziecko doświadczało radości i sukcesu?". Podczas jej tworzenia przyświecała nam idea wyrażona przez Habrat Inyat Khan – "dziecku nigdy nie powinno się dawać zabawki, która nie ma na celu spełnienia jakiegoś zadania ani też stawiać przed nim zadania, które nie ma znaczenia. Nic, co robi się z dzieckiem, nie powinno być bezcelowe. W przeciwnym razie jego życie będzie bezcelowe". W książce, którą oddajemy do rąk Czytelnika, postulujemy realizację tej idei celowości działań podejmowanych przez dziecko, na rzecz dziecka i wspólnie z dzieckiem.
Spis treści
WstępHanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
I. Aktywność dziecka, rodzica i nauczyciela jako warunek efektywnego
procesu uczenia się, wychowania i nauczania – dylematy i wyzwania
współczesnej edukacji
Wprowadzenie
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Dziecko jako homo creator. Podmiotowe i sytuacyjne determinanty aktywności
twórczej dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa
Hanna Krauze-Sikorska
Aktywny rodzic – aktywne dziecko. W jaki sposób komunikacja w rodzinie
sprzyja aktywności dziecka?
Kinga Kuszak
Twórczy nauczyciel – twórczy uczeń
Grażyna Rura
Środowisko lokalne w procesie edukacji dzieci i młodzieży
Anna Basińska
Dziecko w środowisku rówieśników
Halina Sowińska
II. Jak uczyć się i nauczać aktywnie?
Wprowadzenie
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Znaczenie zmysłowego postrzegania świata w procesie uczenia się
Hanna Krauze-Sikorska
Znane techniki – nowe rozwiązania
Grażyna Rura
Rodzic i dziecko – wspólna przestrzeń edukacyjna
Kinga Kuszak
Edukacja aktywnych zainteresowań – wielkie wyzwanie, jeszcze większe
dylematy
Michał Klichowski
III. Aktywne uczenie się i nauczanie – wybrane propozycje rozwiązań
praktycznych
Wprowadzenie
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Twórcza wizualizacja w procesie tworzenia nowej jakości uczenia się dziecka
w okresie średniego i późnego dzieciństwa
Hanna Krauze-Sikorska
Mnemotechniki – jak nauczyć dziecko w wieku wczesnoszkolnym uczyć się
efektywnie
Anna Basińska, Klaudia Mikołajczyk
Uczenie się i nauczanie matematyki – od dziecięcej ciekawości do rozwijania
zainteresowań matematycznych
Olga Kopienka
Nowoczesne media w edukacji dziecka
Michał Klichowski
Bajka i baśń jako źródło nowych doznań edukacyjnych
Grażyna Rura
Gry dramatyczne – uczymy dziecko poznawać samego siebie
Kinga Kuszak
Synektyka w praktyce z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym
Agata Gajos
Aktywne działanie przez ruch, czyli jak wykorzystać taniec i jogę w pracy
edukacyjnej z dzieckiem
Joanna Jakubik-Hajdukiewicz
Aktywna percepcja elementów dzieła muzycznego w propedeutycznej
edukacji muzycznej
Katarzyna Wojciechowska
Muzyczne inspiracje w pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym
Ewa Woźniczka
Zakończenie
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Słownik najważniejszych pojęć
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Bibliografia
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Książka
-
ISBN:
978-83-60038-12-3
-
Redaktor:
Hanna Krauze-Sikorska i Kinga Kuszak
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2010
-
Format:
170 x 240
-
Liczba stron:
344
-
Oprawa:
miękka