-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2010, wydanie 1, format 160 x 240, objętość 276 str., oprawa miękka
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Tom otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i nauczyciela.
Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników kształcenia.
Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
Spis treści
WprowadzenieNOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Iwona Samborska Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych
Iwona Czaja-Chudyba Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty rodzinnej
Tatiana Kłosińska Problemy wczesnej edukacji medialnej
Małgorzata Zalewska-Bujak Wychowanie dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie – wybrane dylematy i zagrożenia
Katarzyna Wojciechowska Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań
Beata Kozieł Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych raportów
DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI
Radmila Burkovičová The current nature of children's education in Czech pre-schools
Alexandra Tomášová Školní vzdělávací program a plán autoevaluace mateřské školy
Alena Douškova Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy v Slovensko
Soňa Kariková Školská spôsobilost' – podmienka pre zvládnutie roly školáka
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE
Anna Buła Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej
Renata Reclik Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym
Monika Wiśniewska-Kin Myślenie metaforyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca szansa…
Jolanta Bonar Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym
Bożena Grzeszkiewicz Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Aleksandra Skowrońska Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka
Barbara Chojnacka-Synaszko Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych
Jacek Stelmach Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny na pograniczu polsko-czeskim
Informacja o autorach
CONTENTS
Introduction
NEW CONTEXTS OF EDUCATING A SMALL CHILD
Iwona Samborska Childhood transformation as a marker of educational changes
Iwona Czaja-Chudyba An absent practice – on the application of strategies facilitating critical reflection in early-school education
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński Grandchildren’s care of grandparents in the space of family community
Tatiana Kłosińska Problems of early media education
Małgorzata Zalewska-Bujak Education for safety in the contemporary society – selected dilemmas and threats
Katarzyna Wojciechowska Safety in the life of kindergarten pupils – a research report
Beata Kozieł The phenomenon of harming children – an attempt at analyzing selected reports
THE EXPERIENCE OF PRE- AND EARLY SCHOOL EDUCATION IN THE CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA
Radmila Burkovičová Current nature of children's education in Czech pre-school institutions
Alexandra TomášováSchool curriculum and the plan of self-evaluation of the kindergarten
Alena Douškova Children’s needs and the specific micro-environment of the kindergarten in Slovakia
Soňa Kariková School readiness – a sine qua non for handling the role of a learner
VIEWS AND EXPERIENCES CONCERNING THE EDUCATION OF SMALL CHILDREN IN POLAND
Anna Buła Supporting reasoning independence of early class learners in school practice
Reanata Reclik Supporting mathematical activity of children at early school age
Monika Wiśniewska-Kin Metaphoric thinking of children at early school age – unused and neglected possibilities, disappearing chances…
Jolanta Bonar Educational tasks as a supporting factor in the development of children at early school age
Bożena Grzeszkiewicz Emotional and social development of children at pre-school age
Aleksandra Skowrońska In need for shaping socio-emotional competences of the small child
Barbara Chojnacka-Synaszko Children at early school age and the offer of spare time management in community child-care centres
Jacek Stelmach Risk taking behaviour of small children as a sign of family sociopathology in the Polish-Czech borderland
Note about the authors
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-467-9
-
Redaktor:
Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński