Książka to zmieniona wersja rozprawy doktorskiej napisanej na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest ona efektem osobistych zainteresowań, studiów i badań dotyczących wczesnego macierzyństwa, prowadzonych w obszarze psychologii i pedagogiki. W powstaniu książki niezwykle ważne były inspiracje wielu osób z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
W tym miejscu chciałabym podziękować wszystkim, którzy przez cały okres pisania pracy wspierali mnie, poświęcili mi swój cenny czas, służyli pomocą i doświadczeniem oraz troszczyli się o mój rozwój naukowy. Jestem bardzo wdzięczna mojemu promotorowi ks. prof. zw. dr hab. Jarosławowi Michalskiemu, który nie tylko zainspirował mnie problematyką przedwczesnego macierzyństwa, ale przede wszystkim wspierał i służył pomocą w każdym momencie pisania pracy, przez co przyczynił się do mojego rozwoju naukowego. Dziękuję także moim recenzentkom i rozmówcom, prof. UWM, dr hab. Joannie Ostrouch-Kamińskiej oraz prof UKSW, dr hab. Annie Fidelus za konstruktywne uwagi oraz krytyczne spostrzeżenia pod adresem mojej pracy. Są one dla mnie niezwykle cennymi wskazówkami i sugestiami, które w przyszłości mogą zaowocować bardziej pogłębionym spojrzeniem na badany przeze mnie obszar.
W szczególny sposób chciałabym podziękowań wszystkim przebadanym kobietom, które obdarzyły mnie zaufaniem i podzieliły się swoim cennym, osobistym doświadczeniem dotyczącym macierzyństwa.
Dziękuję również wszystkim bliskim mi osobom - moim rodzicom, siostrze, babci oraz przyjaciółce - którzy wspierali mnie emocjonalnie i towarzyszyli w każdym momencie pisania pracy, pomagali oraz wykazali dużo cierpliwości i zrozumienia w momentach mojego zwątpienia i pojawiających się trudności.
Spis treści
Od AutoraWstęp
CZĘŚĆ I - PROBLEMATYKA MACIERZYŃSTWA MAŁOLETNICH KOBIET.
Rozdział 1. Doświadczenie macierzyństwa - różnorodność perspektyw
1.1. Macierzyństwo - rola, znaczenie w życiu kobiety
1.2. Znaczenie macierzyństwa dla współczesnych kobiet
1.3. Psychologiczne uwarunkowania macierzyństwa
1.3.1. Reakcje emocjonalne
1.3.2. Cechy osobowości
1.3.3. Czynniki psychospołeczne
Rozdział 2. Macierzyństwo jako kryzys i krytyczne wydarzenie
2.1. Macierzyństwo jako kryzys
2.2. Macierzyństwo jako krytyczne wydarzenie życiowe
2.3. Radzenie sobie w kryzysie i rola wsparcia
Rozdział 3. Trudne macierzyństwo jako kluczowe wydarzenie w życiu kobiety....
3.1. Oblicza trudnego macierzyństwa
3.2. Samotne macierzyństwo
3.3. Portrety samotnej matki
Rozdział 4. Małoletnie matki, jako problem społeczny
4.1. Nastoletnie matki - definicja pojęcia
4.2. Przyczyny ciąż nastoletnich dziewcząt
4.3. Konsekwencje ciąż małoletnich matek
4.4. Sytuacja psychologiczna nastoletnich matek
4.5. Małoletnie matki w świetle badań polskich i zagranicznych
Rozdział 5. Adolescencja czasem burzliwych przemian w młodego człowieka - teoria rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona
5.1. Koncepcja zadań rozwojowych
5.2. Psychologiczne problemy wieku dorastania - kryzys rozwojowy
5.3. Kryzys tożsamości - koncepcja Erika H. Eriksona
5.4. Zachowania ryzykowne okresie dorastania, a przedwczesne macierzyństwo.,
CZĘŚĆ II - DOŚWIADCZENIA MACIERZYŃSTWA MAŁOLETNICH W PERSPEKTYWIE BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 6. Procedura badań własnych
6.1. Procedura badawcza - eksploracja doświadczeń życiowych kobiet
po przedwczesnym macierzyństwie w narracjach biograficznych
6.2. Dobór osób badanych
6.3. Sylwetki osób badanych
6.4. Cel badań i problemy badawcze
6.5. Organizacja i przebieg badań
6.6. Metody zbierania i analizy danych
Rozdział 7. Charakterystyka doświadczeń okresu dorastania związanych
z przedwczesnym macierzyństwem
7.1. Doświadczenia okresu dorastania - relacja z rodziną
7.1.1. Okres dorastania w opiniach badanych
7.1.2. Więzi rodzinne w okresie dorastania
7.1.3. Rozmowy o rozwoju seksualnym
Rozdział 8. Charakterystyka doświadczeń życiowych kobiet
po przedwczesnym macierzyństwie
8.1. Doświadczenia w relacji z rodziną
8.1.1. Lek, przerażenie przed reakcją rodziców na wiadomość o ciąży
8.1.2. Reakcje emocjonalne na wiadomość o ciąży rodziców kobiet, najbliższych oraz rodziców partnera
8.1.3. Rodzaj udzielanego wsparcia
8.1.4. Zmiana w relacji z rodziną
8.2. Doświadczenia w relacji z partnerem
8.2.1. Tworzenie związku
8.2.2. Reakcja na wiadomość o ciąży w aspekcie emocjonalnym, poznawczym i behawioralnym
8.2.3. Wsparcie kobiety podczas ciąży i po urodzeniu
8.2.4. Momenty kryzysowe w związku
8.3. Doświadczenia macierzyńskie
8.3.1. Reakcja nastolatki na wiadomość o ciąży
8.3.2. Postawy wobec ciąży
8.3.3. Doświadczenia związane z ciążą i porodem
8.3.4. Wykonywanie czynności macierzyńskich
8.3.5. Plany, aspiracje życiowe a konsekwencje wczesnego macierzyństwa..
8.3.6. Znaczenie macierzyństwa
8.4. Doświadczenia szkolne
8.4.1. Wyniki w nauce i stosunek do niej przed okresem ciąży
8.4.2. Doświadczenia emocjonalne dotyczące szkoły z okresu ciąży
8.4.3. Doświadczenie w relacjach z uczniami i nauczycielami
8.4.4. Kontynuacja nauki w ciąży i po urodzeniu dziecka
8.5. Doświadczenia w relacji z otoczeniem
8.5.1. Doświadczenia z pracownikami opieki zdrowotnej
8.5.2. Doświadczenia z osobami ze środowiska lokalnego - znajomymi
i osobami obcymi
Rozdział 9. Charakterystyka czynników determinujących znaczenie
macierzyństwa
9.1.Czynniki kształtujące postawy wobec macierzyństwa
9.1.1. Czynniki kształtujący pozytywny obraz macierzyństwa
9.1.2. Czynniki kształtujący negatywny obraz macierzyństwa
Zakończenie - Rekomendacje praktyczne
Literatura wykorzystana
Książka
-
ISBN:
978-83-89067-72-2
-
Autor:
Martyna Żelazkowska
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
165 x 235 mm
-
Liczba stron:
236
-
Oprawa:
Miękka