Kraków 2011, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 156 str., oprawa twarda
Czy słuszne są postulaty pojawiające się często w środowiskach pedagogicznych i realizowane w projektach reform oświatowych o konieczności wczesnej stymulacji intelektualnej oraz o potrzebie wprowadzania przedszkolnych programów dydaktycznych? Czy ograniczanie zakresu swobodnej zabawy i jednostronne przyspieszanie rozwoju kognitywnego rzeczywiście optymalnie pomagają w zdobywaniu przez dziecko podstawowych kompetencji prospołecznych? Jakie to może mieć konsekwencje dla sensoryczno-motorycznego rozwoju małego dziecka? Kiedy dziecko jest dojrzałe do podjęcia nauki w szkole?
Grupa wybitnych pedagogów niemieckich prezentuje waldorfską wizję takich kwestii, jak: dojrzałość szkolna, harmonijny rozwój dziecka, specyfika uczenia się w wieku przedszkolnym oraz w pierwszych latach nauki szkolnej. W publikacji znajdujemy obszerne omówienie celów, zakresów i metod pracy z dziećmi na tym etapie kształcenia. Wiele miejsca poświęca się także takim zagadnieniom, jak salutogeneza (zdolność osobowości do samouzdrawiania) i rezylencja (umiejętność zwycięskiego przechodzenia przez kryzysy życiowe), oraz sposobom odpowiedniego kierowania procesami wychowawczymi, aby te cechy mogły się u dziecka ukształtować. Książka jest napisana przystępnym językiem i ma przejrzystą strukturę.
Spis treści
Część I Rozwój i uczenie się dziecka Każde dziecko to indywidualnośćWychowanie i kształcenie – stopnie na drodze ku wolności człowieka
Kształcenie i samokształcenie dziecka
Cielesne, witalne i duszne instrumentarium jaźni
Salutogeneza jako podstawa procesu kształcenia
Budowanie zdrowej kompleksji ciała
Budowanie poczucia koherencji przez prymarne doświadczenia
Rozwój rezylencji
Uczenie się u małego dziecka i jego uwarunkowania-
Szczególny charakter uczenia się u małego dziecka
Pedagogiczne kształtowanie otoczenia dziecka
Porządek i spolegliwość
Rytm i powtarzanie
Logika faktów i powiązania
Osobowość wychowawcy jako sprawcze otoczenie dziecka
Samowychowanie wychowawcy – naśladowanie dziecka
Znaczenie swobodnej zabawy
Przejście do nauki szkolnej – kiedy jest ten właściwy moment?
Zachowanie sześciolatków w zabawie i w grupie rówieśniczej
Wczesna dojrzałość intelektualna i dysocjacja
Rytm siedmioletni – zasada salutogeniczna
Przemiana sił somatotwórczych
Uwolnienie zdolności wyobrażeniowych
Pierwsze lata szkolne
Od uczenia się implicite do uczenia się explicite
Uczenie się w atmosferze duchowego ciepła
Ukochany autorytet
Uczenie się z przewodnikiem i samodzielnie
Od obrazu do graficznych znaków pisma
Od rytmu do rachowania
Język – przestrzeń wewnętrznych obrazów
Dialog lekcyjny
Kształtowanie całościowo pojmowanego człowieka przez sztukę
Jednostka i grupa w procesie kreacji artystycznej
W kolegium nauczycielskim
W klasie
Zajęcia praktyczne
Jak bardzo ważny jest ruch
Rozwój indywidualny dziecka – różnice rozwojowe
Rola rytmu w okresie nauki szkolnej
Dziesiąty rok życia
Podsumowanie
Część II Cele, dziedziny i uwarunkowania kształcenia
Cele nauczania i wychowania
Cele ogólne
Szacunek dla indywidualności dziecka
Razem ku wolności i odpowiedzialności
Wykształcanie kompetencji społecznych
Tworzenie podstaw ogólnej zdrowotności
Pozwolić dziecku rozwijać się we własnym tempie
Kształcenie ogólne i indywidualne wspieranie ucznia
Całościowy proces kształcenia do osiemnastego roku życia
Cele dla stopnia elementarnego
Własna misja edukacyjna dla stopnia elementarnego
Pedagogiczne kształtowanie środowiska życiowego
Pozytywna atmosfera uczenia się i spolegliwe relacje
Funkcja dorosłego jako wzoru wychowania
Podstawy osobowości autentycznej
Początki koherencji i rezylencji
Wspieranie prawidłowego rozwoju zdrowotnego
Pozwolić dziecku dojrzewać we własnym tempie
Umiejętność uczenia się i osiągania celów przez całe życie
Metamorfozy rozwojowe i uczenie się adekwatne do wieku
Od uczenia się rękami do uczenia się głową
Przekazywanie wartości etycznych i społecznych
przez aktywny wzór osobowy
Kontynuacja w szkole podstawowej
Szkoła jako wyzwanie dla dziecka
Przesłanki celowego uczenia się
Tworzenie pozytywnej atmosfery nauki
Jak zachować naturalną radość uczenia się?
Wzmacnianie i rozwijanie kompetencji społecznych
Obszary edukacyjne
Obszary edukacyjne w przedszkolu
Zasady ogólne
Swobodna zabawa jako aktywność wspierająca rozwój
Ruch, rozwój fizyczny i zdrowie
Rozwój mowy
Kształcenie rytmiczno-muzykalne i artystyczne
Podstawy kształcenia matematyczno-przyrodniczego
Budowanie kompetencji społecznych
Podstawy kompetencji medialnych w przedszkolu i w szkole
Kontynuacja w szkole podstawowej
Rozwijanie samodzielności
Wspieranie rozwoju zdrowotnego przez rytm
Szkolenie ruchowe
Kompetencje językowe i czytelnicze, nauka języków obcych
Kształcenie przez sztukę
Wprowadzenie do matematyki
Wartości etyczno-moralne
Uwarunkowania edukacyjne dla przedszkola i dla szkoły
Samowychowanie
Samowychowanie jako podstawa działania pedagogicznego
Zadowolenie z pracy i kompetencja działania
Zdolności artystyczne pedagogów
Kształcenie i doskonalenie zawodowe
Współpraca z kolegium nauczycielskim i z rodzicami
Cotygodniowe konferencje w kolegium nauczycielskim
Współpraca z rodzicami
Współdziałanie między przedszkolem a szkołą
Współpraca z terapeutami, lekarzami i specjalistami
Badania i rozwój jakościowy
Dokumentacja rozwoju dzieci
Działalność badawcza w pracy pedagogicznej
Praca koncepcyjna, rozwój jakościowy
Kolegialna samorządność i kierowanie placówką
Cele kolegialnej samorządności
Odpowiedzialna i aktywna postawa współpracowników
oraz kierowanie placówką
Współpraca waldorfskich placówek pedagogicznych
Integracja w środowisko społeczne
Architektura i aranżacja przestrzeni
Bibliografia
Literatura uzupełniająca
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-650-5
-
Autor:
Rainer Patzlaff, Wolfgang Saßmannshausen, Telse Kardel, Claudia McKeen