Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski
Waga produktu: 0.450 kg
EAN: 9788373089907
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2008,  wyd. 1, format 165 x 235, objętość 320 str., oprawa miękka

W niniejszym tomie zostały przedstawione artykuły dotyczące wybranych problemów kształcenia i wychowania w zmieniającym się społeczeństwie. Poszczególni autorzy snują swoje rozważania na temat dziecka i jego świata głównie w kontekście rodziny, przedszkola i szkoły. Wśród nich są zarówno znani badacze, jak i młodzi, będący na progu rozwoju naukowego. Łączy ich pasja na rzecz wzbogacania teorii i praktyki pedagogicznej wobec wyzwań współczesności i przyszłości. Ze względu na doświadczenie i warsztat badawczy autorów zakres podejmowanej problematyki, jej ujęcie i przedstawienie z pewnością będą interesujące dla szerokiego grona czytelników. Prezentowany tom otwierają cztery artykuły wprowadzające do zasygnalizowanej w tytule problematyki. Pierwszy to artykuł prof. Bogusława Śliwerskiego, w którego tytule autor zawarł pytanie: Pedagogika dziecka w stanie zagrożenia? Kolejny artykuł wyszedł spod pióra prof. Jolanty Zwiernik, a dotyczy nauczyciela wobec niejednoznaczności kategorii „dziecko". W następnym tekście prof. Bożena Matyjas podjęła zagadnienie związane z obliczem dzieciństwa we współczesnych rodzinach polskich. Natomiast głównym przedmiotem rozważań prof. Jadwigi Izdebskiej jest dziecko i jego dzieciństwo w rodzinie dysfunkcyjnej oraz wynikające z tego wyzwania dla edukacji szkolnej. W kolejnych artykułach możemy dostrzec dość szerokie spektrum problemów pedagogicznych, będących przedmiotem zainteresowań badawczych ich autorów. Są wśród nich także takie, w których autorzy odnoszą się do wybranych zagadnień natury ogólnej, wynikających z założeń reformy systemu edukacyjnego. Dominują artykuły poruszające daną tematykę w kontekście określonej grupy wiekowej i środowiska. Warto zwrócić uwagę, że obok tekstów autorów polskich zamieszczono również artykuły nauczycieli akademickich z kilku ośrodków zagranicznych, wydrukowane w językach, w jakich złożono je do publikacji.

Spis treści

Wstęp

I Zagrożenia i perspektywy rozwoju współczesnego dziecka
Bogusław Śliwerski
Pedagogika dziecka w stanie zagrożenia?  

Bożena Matyjas
Oblicza dzieciństwa we współczesnych rodzinach polskich  

Jolanta Zwiernik
Nauczyciel wobec niejednoznaczności kategorii „dziecko”  

Jadwiga Izdebska
Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej jako wyzwanie dla edukacji szkolnej  

Olga Wyżga
Wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia – założenie reformy
czy szkolna rzeczywistość  

Jiří Kropáč, Jitka Kropáčová
Aktuelle Probleme der Entwicklung der Pädagogik aus der Sicht
der Optimierung der Schülertätigkeit im Unterricht  

Zsuzsanna Olvasztó
Lifestyle and physical activity of pedagogue majors  

Wioletta Danilewicz
Przestrzenie życia współczesnego dziecka  

György Kovács, Éva Bakosi Kovács, Anikó Nagy Varga
Difficulties of the transition from nursery school to elementary school
in Hungary today  

II Rola dorosłych w wychowaniu i edukacji dziecka

Beata Zięba
Rola domu rodzinnego w kształtowaniu prawidłowych postaw
wobec norm społecznych u dzieci  

Marianna Styczyńska
Mężczyzna w opiece nad dzieckiem w przedszkolu
– antidotum na zaniedbane obszary w życiu rodziny  

Agnieszka Szewczyk-Zakrzewska
Co rozumie się przez stereotyp, co rozumie się przez stereotyp płci?
Struktura i treść stereotypu płci  

Danuta Dramska
Współpraca logopedy, rodziców, nauczycieli i lekarzy
w terapii zaburzeń mowy u dzieci  

Ewa Czerwińska
Rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza a poczucie alienacji
u młodzieży przestępczej  

Renata Królikiewicz
Dialog w procesie wychowawczym  

Agnieszka Grzywa-Bilkiewicz
Czynniki środowiska szkolnego wpływające na
agresywne zachowania dzieci  

Anna Stolińska

Dziecko w społeczeństwie informacyjnym – zagrożenia i perspektywy
jego rozwoju

III Potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka

Janina Uszyńska-Jarmoc
Podmiotowe wyznaczniki twórczej aktywności dzieci
w młodszym wieku szkolnym  

Jolanta Sajdera
Aktywność społeczna dzieci w wieku przedszkolnym  

Zuzanna Zbróg
Hierarchia specyficznych potrzeb społecznych uczniów
klas I–III szkoły podstawowej  

Anna Struzik
Źródła szkolnych uczuć uczniów klas I–III szkół podstawowych  

Danuta Czelakowska
Umiejętności językowe uczniów klas początkowych
w zakresie rozumienia oraz wykorzystania słownictwa
i utartych związków frazeologicznych  

Barbara Dudel
Dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci rozpoczynających naukę
w klasie I szkoły podstawowej – diagnoza  

Władysława Maria Francuz
Folklor polski i słowiański – radością dzieci i młodzieży  

Sabina Furgoł, Lechosław Hojnacki
Pokolenie online w tradycyjnej szkole – nowe wyzwania  

Bożena Jarosz, Irena Pulak
Potrzeby i umiejętności młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
w zakresie technologii informacyjnej. Wyniki badań ankietowych
studentów I roku kierunków pedagogicznych  

Ryszard Mysior
Znaczenie procesów informacyjnych w kontekście planów edukacyjnych
i zawodowych uczniów. Z doświadczeń powiatu tarnowskiego  

IV Obraz świata w opiniach dzieci

Grażyna Rudkowska
Oczekiwania dzieci kończących edukację przedszkolną wobec szkoły  

Lucyna Smółka
Rodzina w opiniach dzieci 5–6-letnich  

Anna Wójcik
Postawy uczniów klas gimnazjalnych wobec własnej ojczyzny  

Mieczysław Dudek
Uczniowie wobec zagrożenia sektami  

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-990-7

  • Redaktor: 

    Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss