Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Bronisława Dymara
Waga produktu: 0.440 kg
EAN: 9788375872415
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2009,  wyd. 2, format 165 x 235, objętość 304 str., oprawa miękka

Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sztuki.

Część pierwsza „Świat pełen muzyki” służy głównie kształtowaniu wrażliwości na bogactwo, różnorodność i piękno świata, w którym cisza stanowi swoiste dopełnienie, konieczna pauzę, „tło” dla muzyki i słowa.

Część druga „Bliżej instrumentów i pieśni” przybliża bogactwo dziecięcego instrumentarium, dzieje, budowę i funkcje instrumentów muzycznych, metody i cele gry na fortepianie oraz wartości pieśni ludowych w procesie wychowania dziecka, w rozwijaniu jego indywidualności i cech prospołecznych.

Część trzecia dotyczy muzyki w szkole i wyczerpująco ujmuje różne cechy oraz wartości muzycznej edukacji integralnej dziecka. Akcentuje jej związki z tradycją i współczesnością. Przedstawia związki pomiędzy muzyką a plastyką oraz terapeutyczne i relaksacyjne właściwości zajęć prowadzonych z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.

Część czwarta „Kreacyjne, społeczne i kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania” wprowadza odbiorcę w szerokie tło działań muzycznych ukazując ich związki z innymi działaniami twórczymi, z zabawą i dziedzictwem kulturowym środowiska. Jak każdy z tomów zawiera antologię tekstów.

Spis treści

Wstęp 1 – O książce „Dziecko w świecie muzyki”
Wstęp 2 – O serii książek „Nauczyciele – Nauczycielom”
Część pierwsza
Świat pełen muzyki
Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy
1. Poszukiwanie ciszy
2. Świat różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka
3. Zaskakujące melodie i nuty poezji
4. Paidialne święto – dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy
5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa
6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem „Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z was go czuje, jak słyszy?”
7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Muzyka a rozwój małego dziecka
1. Muzyka wśród nas – od szumów i stuków do muzyki
2. Świat dźwięków – pierwsze kroki w krainie muzyki
3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika?
4. Kilka słów o odbiorze muzyki – zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru
5. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka
6. Rozwój muzyczny dziecka – myśli różne i ogólne
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Dziecięca muzyka eksperymentalna
1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju
2. Muzyczna aktywność dziecka
3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę
4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka
5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów
6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego
7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia?
1. Wstęp
2. „Wszystko dla wszystkich”
3. Dominacja technika nad osobą
4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności
5. Kilka refleksji na zakończenie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Bloki samokształceniowe do części pierwszej

Część druga
Bliżej instrumentów i pieśni

Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych
1. Wprowadzenie
2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych
3. Ludowe instrumentarium dziecięce
4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego
5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska: (nazwa, wykonanie, funkcja…)
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie
1. Wstęp
2. Dziecko w świecie dźwięków
3. O instrumentach z bliska
4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania – ich znaczenie dla dziecka
5. Muzyka w szkole
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Pieśń ludowa w procesie edukacji społecznej
1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela
2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach i kołysanek
3. Kołysanki ludowe – ich bogactwo i różnorodność
4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka
5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Bloki samokształceniowe do części drugiej

Część trzecia
Edukacja integralna

Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie
1. W kręgu tradycji
2. Czynniki warunkujące role muzyki w dzisiejszym życiu
3. Jaką muzyka dysponujemy i dla kogo ja piszemy (komponujemy)?
4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie
5. Podsumowania i wnioski
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Aneks – Ciekawostki muzyczne

O lingwistycznych komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką
1. Wprowadzenie
2. Muzyka a przeżycia
3. O ekspresji przeżyć muzycznych
4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka
5. Uwagi końcowe
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Muzyka i obraz plastyczny
1. Dziecko – świat bodźców a twórczość
2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne
3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej
4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne
5. Podsumowanie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Bloki samokształceniowe do części trzeciej

Część czwarta
Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania

Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka
1. Wprowadzenie
2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka
3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka
4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka
5. Refleksje (podsumowanie)
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Kreatywność dziecka w sferze muzyki – przygotowaniem do aktywnego życia
1. Miejsce zabawy w życiu dziecka
2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka
3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym
4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych
5. Od teorii do konkretów
6. Podsumowanie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie

Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych
1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego
2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury
3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe
4. Skansen „Zagroda wsi pszczyńskiej” – inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej
5. Muzyka ludowa i artystyczna
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Bloki samokształceniowe do części czwartej

Poezja z ducha muzyki poczęta – antologia
I. Świat pełen muzyki
II. Mistrzowie i ich dzieła
III. Poezja z miłości i muzyki poczęta
IV. Wiersze młodocianych poetów
V. Wiersz Erratusa, czyli Janusz Gumułki

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-241-5

  • Redaktor: 

    Bronisława Dymara

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss