Kraków 2000, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 200 str., oprawa miękka
Matematyka to nie tylko zasób gotowej wiedzy, której można się nauczyć, ale przede wszystkim pewien sposób patrzenia na świat, środek ułatwiający jego zrozumienie, sposób myślenia. Prezentowana książka pomoże nauczycielowi rozwinąć matematyczną wyobraźnię dziecka, pobudzać jego aktywność, doskonalić myślenie abstrakcyjne. Służą temu m.in. gry i zabawy matematyczne, ćwiczenia sprawdzające rozwój wyobraźni przestrzennej.
Rozdział I poświęcony jest analizie specyficznych cech matematyki jako nauki, odpowiada także na pytanie: dlaczego należy się uczyć matematyki?
Rozdział II prezentuje różne formy aktywności matematycznej dzieci i sposoby ich rozwijania
Rozdział III zajmuje się zagadnieniami ułatwienia dziecku dostępu do matematycznych abstrakcji, sposobami uczynienia z nauki matematyki przyjemności.
Rozdział IV uczy jak rozwijać wyobraźnię matematyczną dzieci na każdym poziomie nauczania.
Rozdział V porusza zagadnienia co może i powinno przeżyć dziecko w świecie liczb.
Rozdział VI zajmuje się możliwością wizualizacji w nauczaniu początków geometrii syntetycznej, omawia m.in. czynności ułatwiające interioryzowanie pojęć geometrycznych.
Rozdział VII wskazuje różnice między myśleniem deterministycznym a myśleniem probalistycznym, opisuje jak można zorganizować pierwsze spotkania dzieci z kombinatoryką i rachunkiem prawdopodobieństwa.
Spis treści
WstępDoniosłość matematyki
1.1. Specyficne cechy matematyki jako nauki i konsekwencje wynikające stąd dla nauczania
1.2. Dlaczego należy się uczyć matematyki?
1.3.„Filozofia” nauczania matematyki
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Różne rodzaje aktywności matematycznej uczniów oraz sposoby ich rozwijania
2.1. Dostrzeganie i wykorzystanie analogii
2.2. Schematyzowanie i matematyzowanie
2.3. Algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmami
2.4. Różne koncepcje aktywizacji matematycznej uczniów. Czynniki niesprzyjające rozwijaniu aktywności matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Rola zabaw i gier paramatematycznych i matematycznych w edukacji dzieci
3.1. Różne definicje zabaw i gier
3.2. Różne klasyfikacje gier i zabaw dydaktycznych, w szczególności matematycznych lub paramatematycznych
3.3. Rola gier i zabaw w rozwijaniu różnych form aktywności matematycznej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
W świecie matematycznej aktywności
4.1. Źródła wyobrażeń, mechanizmy postrzegania przestrzeni Rodzaje wyobrażeń
4.2. Warunki prawidłowego rozwoju wyobraźni przestrzennej
4.3. Sytuacje dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu wyobraźni przestrzennej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Aneks
Dziecko w świecie liczb
1.1. Uwagi o historycznym rozwoju liczby i konsekwencjach wynikających stąd dla nauczania
1.2. Rozwój pojęcia liczby naturalnej u dziecka
1.3. Pierwsze spotkania dzieci z ułamkami i liczbami ujemnymi
Sprawność w zakresie techniki rachunkowej a problem wykorzystania kalkulatorów w edukacji matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Świat pojęć geometrycznych a twórcze działanie uczniów
6.1. Rola czynności konkretnych w pomyślanych oraz rysunku we wprowadzaniu dzieci w problematykę geometrii
6.2. Aktywność geometryczna dziecka
6.3. Trudności oraz błędy uczniów związane z uczeniem się geometrii
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Pierwsze spotkania dzieci z kombinatoryką i probalistyką
7.1. Dziecko w świecie kombinatoryki
7.2. Nauczanie elementów prawdopodobieństwa
7.2.1 Myślenie deterministyczne a myślenie probalistyczne
7.2.2. Matematyka przypadku
7.2.3. Informatyczne podejście do rozwiązywania problemów z rachunku prawdopodobieństwa. Probalistyczne reguły iloczynu i sumy.
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Zakończenie
Książka
-
ISBN:
83-88030-54-X
-
Autor:
Jan Filip, Tadeusz Rams