Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Schuberth Ernst,
Waga produktu: 0.250 kg
EAN: 9788375876369
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Kraków 2013, wyd. 1., format 160 x 235, objętość 140 str., oprawa miękka

       Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci – razem lub indywidualnie – rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u dzieci w wieku 12–13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i „mobilne”, aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły.



Ze Wstępu tłumacza do polskiego wydania

Spis treści

Wstęp tłumacza do polskiego wydania
Wstęp autora do drugiego wydania
Wstęp autora do trzeciego wydania
Wprowadzenie: Treść i sposób korzystania z książki
Pierwszy cykl lekcji rachunków
Pierwsza lekcja
Przegląd pierwszej lekcji
Druga lekcja
Przejście do liczb powyżej dziesięciu
Struktura pierwszego cyklu lekcji
Działania arytmetyczne
Wprowadzenie pierwszych działań arytmetycznych
Uwagi metodyczne. Analiza i synteza
Działania arytmetyczne a temperamenty
Działania dla temperamentu flegmatycznego i odpowiedź temperamentu cholerycznego
Matematyczne dygresje
Działania dla temperamentu melancholicznego i odpowiedź temperamentu sangwinicznego
Działania dla temperamentu sangwinicznego i odpowiedź temperamentu melancholicznego
Działania dla temperamentu cholerycznego i odpowiedź temperamentu flegmatycznego
Podsumowanie
Opowieść na lekcje rachunków
Wprowadzenie znaków działań arytmetycznych
Ćwiczenie pamięci
Wprowadzenie małego dodawania
Wprowadzenie tabliczki mnożenia
Struktura kolejnych cykli lekcji rachunków w klasie pierwszej
Z praktyki nauczania
Ćwiczenia
Wyrażanie liczb ruchami ciała
Uwewnętrznianie czynności
Ćwiczenia wzmacniające pamięć
Uwagi ogólne dotyczące jakości liczenia i pracy nad ciągami liczbowymi
Trudności w nauce rachunków a antropologiczne podstawy matematyki
Trudności wywołane błędami dydaktycznymi
Psychiczne trudności w nauce rachunków
Źródła matematyki
Rozwój umiejętności matematycznych a zaburzenia uwarunkowane konstytucjonalnie
Pomoce szkolne w nauczaniu matematyki.
Związek między nauczaniem matematyki a zdrowiem
Załączniki
Załącznik I: Uwagi do zagadnienia: „Nauki neurologiczne a matematyka”
Załącznik II: Zabawy rachunkowe w formie scenicznej
Zabawa z liczbami dla klasy pierwszej (Ernst Bühler)
Zabawa rachunkowa dla klasy pierwszej (Ernst Schuberth)
Zabawa rachunkowa „Królestwo liczb” (Ernst Schuberth)
Zabawa rachunkowa: Czterej Rachunkowi Bracia (Walpurgis Rascher; według inscenizacji Hildy Langen)
Załącznik III: Tekst źródłowy
Rudolf Steiner na temat sposobu wprowadzania na lekcji działań arytmetycznych w nawiązaniu do temperamentów
Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-636-9

  • Autor: 

    Schuberth Ernst

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss