Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Tadeusz Lewowicki,Jolanta Suchodolska,
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375875317
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych)

Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 208 str., oprawa miękka

Książka ta została pomyślana jako pomoc dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podobnie jak poprzednia publikacja – zawiera ona wprowadzenia przedstawiające teoretyczne tło propozycji metodycznych, a następnie scenariusze zajęć. Motywami przewodnimi są kwestie tożsamości, wprowadzanie w świat różnych kultur, prawidłowości rozwojowe oraz działania kształcące i wychowawcze.

Na metodyczną część książki składają się głównie scenariusze zajęć opracowane przez nauczycieli – słuchaczy studiów podyplomowych na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ – oraz przez studentów (w części także nauczycieli) kierunku pedagogika na tym wydziale.  

Scenariusze były poddawane praktycznej weryfikacji i ewaluacji. We wszystkich uwzględniono podobne elementy – poczynając od celów zajęć, poprzez propozycje metod i form zajęć, pomocy dydaktycznych, przebieg zajęć – na (w większości) wykorzystanej literaturze kończąc. Do wielu scenariuszy dołączono wzory zabaw, gier i innych pomocy.

W sumie powstało oryginalne opracowanie teoretyczno-metodyczne, będące wynikiem współpracy pracowników akademickich, nauczycieli i studentów. Rozważania teoretyczne i propozycje metodyczne dotyczą wybranych, kluczowych kategorii pojęciowych i zagadnień właściwych edukacji w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych, a związanych z wielokulturowością i towarzyszącymi jej zjawiskami – pożądanymi i niepożądanymi. Propozycje metodyczne są stosunkowo bogate w warstwie informacyjno-poznawczej, a jednocześnie sprzyjają aktywności uczniów i dają okazję do przeżyć – składając się na wielostronny proces kształcenia i wychowania.

Pragniemy zwrócić szczególną uwagę Czytelników na te wątki proponowanych zajęć, które nie tylko sprzyjają podejściu właściwemu edukacji wielokulturowej – ukazującej różne kultury, ale także są właściwe edukacji międzykulturowej – zachęcającej do otwartości na Innych i ich kultury, do poznawania i – co więcej – korzystania z dorobku innych kultur, wzajemnego wzbogacania kultury własnej grupy i innych kultur.  

Zbiór ten zatem przygotowano jako teoretyczno-metodyczną pomoc dla zainteresowanych nauczycieli. Poszczególne propozycje można traktować jako gotowe wzory zajęć, można również znaleźć w nich inspiracje do tworzenia własnych projektów czy modyfikacji odpowiednich w określonych warunkach i sytuacjach edukacyjnych. Będziemy – wraz z autorami opracowań teoretycznych oraz propozycji metodycznych – radzi, jeżeli Czytelnicy skorzystają z tych możliwości.


Spis treści

Wstęp

Część I
Gimnazjalista jako podmiot działań szkoły w zakresie kształtowania
świadomości regionalnej, narodowej, europejskiej oraz rozwijania tożsamości
otwartej na świat

Barbara Chojnacka-Synaszko, Beata Kozieł
Wprowadzenie

Beata Kozieł
Kształtujemy poczucie zakorzenienia w kulturze i postawy społeczne
wobec Innego (przeciwdziałamy stereotypom i uprzedzeniom,
budujemy postawy tolerancyjne)
Scenariusze

Barbara Chojnacka-Synaszko, Beata Kozieł
Kształtujemy tożsamość gimnazjalisty – lokalno-regionalną,
narodową i europejską
Scenariusze


Część II
Kształtowanie postaw młodzieży wobec dziedzictwa regionu, narodu
i Europy oraz rozwijanie tolerancji – zadaniem szkoły średniej

Barbara Grabowska
Wprowadzenie

Barbara Grabowska, Aleksandra Gancarz
Stosunek do dziedzictwa kulturowego
Scenariusze

Barbara Grabowska
Spotkania z Innym – wolne od stereotypów, pełne otwartości i tolerancji
Scenariusze

Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa”

Spis scenariuszy

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-531-7

  • Autor: 

    Tadeusz Lewowicki,Jolanta Suchodolska

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss