Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Małgorzata Falkiewicz-Szult,
Waga produktu: 0.280 kg
EAN: 9788373088139
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2007, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 188 str., oprawa miękka

W procesie wychowania dzieci w rodzinie i przedszkolu zjawisko przemocy symbolicznej stanowi jeden z nieświadomych elementów socjalizacji. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytania: jakie przejawy przemocy symbolicznej zróżnicowane ze względu na treść występują w edukacji przedszkolnej, jak dochodzi do inicjowania przemocy symbolicznej wobec dzieci?
Praca składa się z dwóch części. W pierwszej – teoretycznej – dokonano przeglądu literatury przedmiotu. W drugiej części książki skoncentrowano uwagę na prezentacji rzeczywistości przedszkolnej, w której zachodzą różne interakcje między podmiotami edukacji, uruchamiane przemocą symboliczną. Każdy z rozdziałów tej części zawiera opis zachowań nauczycielek i dzieci oraz rezultaty sprawowania władzy i autorytetu.

Jednym z powodów napisania tej książki była chęć zainspirowania nauczycieli, studentów pedagogiki oraz rodziców do poznania i zrozumienia zjawisk przemocy symbolicznej.

Spis treści

Wstęp

Część I

Teoretyczne spojrzenie na przemoc symboliczną i przedmiot profesjonalnych działań nauczyciela

Rozdział 1.

Przemoc symboliczna w edukacji. Zarys problematyki

Pojęcie przemocy symbolicznej
Przedszkole jako instrument i miejsce przemocy symbolicznej
Władza – nośnik p[przemocy symbolicznej
Podsumowanie

Rozdział 2.

Przemoc symboliczna w perspektywie rozwoju dziecka i profesjonalnych działań nauczyciela

Obecność przemocy symbolicznej w procesie socjalizacji dziecka
Rozwój dziecka jako cel profesjonalnej działalności nauczyciela
Profesjonalizm nauczyciela a przemoc symboliczna
Podsumowanie

Część II

Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu – klasyfikacja

Wprowadzenie

Rozdział 1.

Komunikacja werbalna – akty językowe

Komunikacyjny wymiar przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna za pośrednictwem aktów językowych
Pozytywne doświadczenia komunikacyjne dzieci w świetle przemocy symbolicznej
Podsumowanie

Rozdział 2.

Komunikacja niewerbalna – akty kinetyczne

Komunikacja niewerbalna jako przejaw przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna w sferze aktów kinetycznych
Możliwość łagodzenia przemocy symbolicznej na płaszczyźnie niewerbalnej
Podsumowanie

Rozdział 3.

Reguły i system oceniania – akty ewaluacyjne

Istota przemocy symbolicznej w procesie oceniania
Przemoc symboliczna w zakresie aktów ewaluacyjnych
Strategie wzmacniania prorozwojowej przemocy symbolicznej
Podsumowanie

Rozdział 4.

Przestrzeń dydaktyczna: użytkownicy i dystrybucja

Zagospodarowanie przestrzeni a przemoc symboliczna
Użytkowanie i dystrybucja przestrzeni dydaktycznej w wymiarze symbolicznym
Pozytywny wymiar przemocy symbolicznej w sferze zagospodarowania przestrzeni
Podsumowanie

Rozdział 5.

Organizacja pracy edukacyjnej: presja czy oferty pedagogiczne?

Organizacja pracy edukacyjnej w perspektywie przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna poprzez organizację pracy edukacyjnej
Organizacja pracy edukacyjnej jako podmiotowy wymiar przemocy symbolicznej
Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-813-9

  • Autor: 

    Małgorzata Falkiewicz-Szult

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss