Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Theodor Hellbrügge, Fritz Lajosi, Dora Menara, Reglindis Schamberger, Thomas Rautenstrauch,
Waga produktu: 0.490 kg
EAN: 9788393314769
Wysyłka od: 9.90 PLN

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Tom 1 - Pierwszy rok życia + Tom 2 - Drugi i trzeci rok życia

Wrocław 2013, wydanie 3, format 150 x 225, objętość 222+102 str., oprawa miękka

W niemieckim obszarze kulturowym i językowym nie było dotąd opra-cowania szczegółowych skal rozwojowych niemowląt, które wcześnie użyte dawałoby szansę na dokładną diagnozę rozwoju i skuteczne wkro¬czenie z wczesną terapia. W Centrum Dziecięcym w Monachium wielo¬krotnie publikowano pojedyncze doniesienia na ten temat, ale dopiero Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, którą właśnie od¬dajemy do rąk Państwa, w końcu wypełnia tę lukę i staje się nieodzownym wyposażeniem lekarza pediatry i psychologa dziecięcego.

Wyniki badań, jakie pozyskaliśmy z zakrojonych szeroko studiów, od-noszą się do ośmiu ważnych funkcji rozwoju psychoruchowego i roz¬woju społecznego dziecka. Są to umiejętności raczkowania, siadania, chodzenia, chwytania, mówienia i rozumienia mowy, a także postępy w społecznym funkcjonowaniu niemowląt. Po raz pierwszy uwzględnio¬no tu kryteria etologiczne, a więc do wczesnego postawienia rozpozna¬nia opóźnień rozwoju już na etapie mowy prewerbalnej i przy ocenie reakcji społecznych niemowląt w sposób usystematyzowany zastosowa¬no obserwację specyficznych sposobów zachowań dziecka. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa korzysta z zebranych również na świecie licznych doświadczeń w tej dziedzinie.

 Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa jest nieskompli-kowaną metodą oceny rozwoju psychoruchowego dziecka od pierw¬szego miesiąca do trzeciego roku życia. Metoda ta jest oparta na kryte-riach etologicznych — tzn. na ocenie i interpretacji zachowania dziecka. Pozwala ona na wykrywanie zaburzeń, opóźnień i deficytów zarówno w rozwoju ruchowym, jak i w zakresie percepcji, rozwoju mowy, funkcji manualnych i kontaktów społecznych. Wczesne wykrycie zaburzeń rozwojowych umożliwia wprowadzenie wczesnej rehabilitacji ruchowej, psychologicznej i pedagogicznej, dając dziecku jedyną i niepowtarzalną szansę na wyrównanie lub skompensowanie zaburzonego rozwoju.

Spis treści

Tom I. Pierwszy rok życia
Przedmowa
I. Diagnostyka rozwojowa w pediatrii
Pojęcie rozwoju w pediatrii
Wzrost i jego tempo
Diagnostyka wzrastania
Zagadnienie normy
II. Diagnostyka rozwoju somatycznego
Masa i długość
Rozwojowe zmiany proporcji ciała
Wiek zębowy
Wiek kostny
Ocena wieku wzrastania na podstawie rozwoju czaszki oraz dalsze możliwości somatycznej diagnostyki rozwojowej
Znaczenie diagnostyki rozwoju somatycznego
Akceleracja
III. Diagnostyka fizjologicznego rozwoju w pediatrii
Okresowość cyklu okołodobowego
Rozwój neurofizjologiczny
Neurofizjologiczna diagnostyka rozwojowa na podstawie zapisu EEG
Diagnostyka rozwoju oparta na ocenie odruchów i reakcji odruchowych
Neurokinezjologiczna diagnostyka według Vojty
IV. Diagnostyka rozwoju w psychologii dziecięcej
Obserwacje dzieci jako początki diagnostyki ich rozwoju
Diagnostyka rozwojowa jako system
Testy Büchler-Hetzer dla małych dzieci
Skale rozwojowe Gesella
Bayley-Scales of Infant Development
Denver-test
V. Sposoby zachowań dzieci jako podstawa diagnostyki rozwoju
Nowa metoda diagnostyczna w pediatrii
Diagnostyka rozwojowa oparta na etologii
Obserwacja zachowań – wzbogacenie arsenału doświadczeń pediatry
Zespół deprywacyjny jako zadanie diagnostyczne
VI. Tabele fizjologicznego rozwoju w wieku niemowlęcym wg Hellbrüggego i Pechsteina
Diagnoza zachowań reaktywnych
VII. Podstawy i struktura Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
Nowe opracowanie materiału zebranego w badaniach longitudinalnych
Ponowna analiza kryteriów etologicznych
Orientacyjne oceny Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
Zakres funkcji a wiek rozwojowy
Rozważania dotyczące teorii testów
VIII. Sposób wykonania badania i jego ocena
Warunki do przeprowadzenia badania i materiał testowy
Dokumentacja i ocena wyników badania
Profil rozwojowy
Interpretacja wyników badania
Przykłady interpretacji profili rozwoju
IX. Diagnostyka „wieku raczkowania”
X. Diagnostyka „wieku siadania”
XI. Diagnostyka „wieku chodzenia”
XII. Diagnostyka „wieku chwytania”
XIII. Diagnostyka „wieku percepcji”
XIV. Diagnostyka „wieku mówienia”
XV. Diagnostyka „wieku rozumienia mowy”
XVI. Diagnostyka „wieku rozwoju społecznego”
XVII Znaczenia Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej dla pomagania niepełnosprawnym
Podstawa nowych form pomocy niepełnosprawnym
Punkt wyjściowy – badanie zdrowych niemowląt i małych dzieci z domów dziecka
Wielowymiarowa diagnostyka rozwojowa jako pomoc dla dzieci wielorako niepełnosprawnych
Rozwój społeczna jako zadania diagnostyczne
Ośrodki pediatrii społecznej
XVIII. Podstawy funkcjonalnej terapii rozwojowej i profilaktyki
Niepowtarzalna szansa terapii rozwojowej
Zasady terapii rozwojowej
Profilaktyka u dzieci zagrożonych zaburzeniami rozwojowymi
Podstawa opieki adopcyjnej
Literatura
Tabele

Tom II. Drugi i trzeci rok życia
Przedmowa
Wstęp
Ogólne wskazówki dotyczące przeprowadzania badań
Protokołowanie rezultatów badania
Diagnostyka wieku chodzenia (ruchu ciała)
Diagnostyka wieku sprawności manualnej
Diagnostyka wieku percepcji (pojmowanie zależności)
Diagnostyka wieku mówienia (mowa aktywna)
Diagnostyka wieku rozumienia mowy
Diagnostyka wieku społecznego
Diagnostyka w zakresie samodzielności
Inwentarz materiału testowego

Książka

  • ISBN: 

    978-83-933147-6-8,978-83-933147-7-5

  • Autor: 

    Theodor Hellbrügge, Fritz Lajosi, Dora Menara, Reglindis Schamberger, Thomas Rautenstrauch

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss